Kto z nas nie chciałby mówić w taki sposób, by inni - po pierwsze nas słuchali, a po drugie - słuchali z zainteresowaniem? Jak wypracować taki efekt?
Szkoła Podstawowa nr 18 postawiła na obcowanie z kulturą żywego słowa poprzez zabawę i rywalizację. Dlatego zaprosiła do udziału w Międzyszkolnym Świetlicowym Konkursie Recytatorskim (10 maja) dzieci z elbląskich szkół podstawowych. Na apel odpowiedziały świetlice przy SP1, SP11, SP12, SP14, SP15, SP16, SP19 i SP23. Występy dzieci z IIa oraz zwycięzcy Małego Konkursu Recytatorskiego Nikodema Bujalskiego z SP18 odbywały się poza konkursem.
Tematem spotkania były „Przywary dziecięce w polskiej poezji”. Recytatorzy przedstawiali postaci z wierszy m.in. Jana Brzechwy, Juliana Tuwima i Marii Konopnickiej. Zachwycili jury swoją sugestywnością, wdziękiem, szczerością wypowiedzi i rozumieniem tekstu. Interpretacje poetyckie przeplatane były zaskakującymi etiudami kabaretowymi o ludzkich wadach w wykonaniu „Teatru 2”. Brawa dla wykonawców i ich opiekunów za trud włożony w przygotowanie występów!
Oprócz braw i satysfakcji organizatorzy i sponsorzy konkursu zapewnili wszystkim uczestnikom konkursu nagrody rzeczowe, dyplomy, a - w przerwie na obrady jurorów - także słodki poczęstunek. Zwyciężczyni spotkania - Katarzyna Pikulska z SP19 - otrzymała dodatkowo karnet dla czteroosobowej rodziny na laserowy paintball w Halowym Torze Kartingowym Speed Center. Bilety na przejazd gokardami oraz książki z bajkami polskimi ucieszyły zdobywczynie II miejsca – Zuzannę Martuszewską z SP11, Patrycję Marquardt z SP14, a także III miejsca – Polę Siemaszko z SP15 oraz Sabinę Kasprowicz z SP23. Jury wyróżniło również Agatę Wiśniewską z SP25 oraz Agatę Bisagę z SP16.
Może ktoś zrezygnował z przygotowania do konkursu recytatorskiego, zadając sobie pytanie: po co tyle trudu, jeśli nie ma pewności wygranej? Dlatego szczególne podziękowania należą się tym niewymienianym z nazwiska nauczycielom i rodzicom, którzy codziennie mozolnie wkładają swój wysiłek i pracę, by dzieci mówiły pięknie, poprawnie i zrozumiale. Przekazywanie myśli i emocji za pomocą mowy - to, co komuś mogłoby się wydawać nieprzydatne – okazuje się cenne i użyteczne w kreowaniu wizerunku firmy, instytucji, polityka - każdego człowieka.
Monika Łącka-Martuszewska, nauczyciel SP18