Żyjemy w świecie, w którym coraz to większe wymagania stawiane przed człowiekiem, zmuszają go do ciągłego pośpiechu, do skrótów i bylejakości w przekazywaniu komunikatów. Wpływ kultury obrazkowej, krótkich haseł reklamowych wspartych obrazem i dźwiękiem prowadzi do swoistego kryzysu czytelniczego. Dlatego w dzisiejszych czasach trzeba kłaść szczególny nacisk na kształtowanie, szczególnie u dzieci, umiejętności czytania i pisania, bo stanowi to podstawę sukcesu ucznia w szkole.
Z tymi problemami postanowiła zmierzyć się Szkoła Podstawowa nr 4, która od września 2011 roku bierze udział w międzynarodowym projekcie pod nazwą „Europejska literofrajda”. Powstał on w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”- Comenius. Przez dwa lata uczniowie, nauczyciele i rodzice podejmować będą wspólne działania mające na celu przekonanie, że czytanie i pisanie to umiejętności praktyczne, niezbędne w codziennym życiu, a jednocześnie dostarczające przyjemności.
— Nad realizacją tego projektu współpracować będziemy z nauczycielami i uczniami z: Czech, Hiszpanii, Słowacji, Turcji i Włoch. — mówi Paulina Sznajder, międzynarodowy i szkolny koordynator projektu. — Co ważne, wszystkie kraje partnerskie realizują te same zadania. Uczestnictwo w projekcie stanie się pretekstem do nawiązanie współpracy ze szkołami partnerskimi, a tym samym pozwoli na wymianę doświadczeń i wzbogacenie warsztatu pracy w zakresie metod i technik nauki czytania i pisania w języku ojczystym i obcym. — dodaje koordynatorka.
Co daje program młodym adeptom? Będą oni mogli zapoznać się z bogactwem i różnorodnością literatury oraz z historią i tradycjami krajów partnerskich. Przekonają się, że czytanie i pisanie to umiejętności praktyczne niezbędne w życiu codziennym, dostarczające również przyjemności. — Dzieci rozwiną kluczowe kompetencje, takie jak porozumiewanie się w języku ojczystym oraz angielskim, który będzie językiem komunikacji. Kompetencje informatyczne będą rozwijane poprzez nagrywanie e-booków, tworzenie blogów, komiksów, plików multimedialnych i umieszczanie ich na międzynarodowej stronie internetowej dotyczącej projektu. Realizacji przedsięwzięcia będzie towarzyszyło opracowywanie „Vademecum młodego Europejczyka” zawierającego najważniejsze informacje dotyczące krajów partnerskich — mówi Paulina Sznajder.
Jak do tej pory przebiegała realizacja projektu? W październiku ogłoszono konkurs na logo projektu a w listopadzie w szkole nastąpiło jego uroczyste otwarcie. Następnie opracowano zestawy ćwiczeń kształtujących technikę czytania i pisania w językach polskim i obcym oraz komiksy. Komisyjnie wyłoniono najlepsze prace i przesłano do szkoły z Włoch. W lutym nauczyciele krajów partnerskich spotkali się w Turcji, gdzie usystematyzowano zadania na kolejny semestr projektu. Marzec zakończył się wykonaniem portfolio - teczek tematycznie związanych z jednym z krajów partnerskich, Turcją.
— Obecnie uczniowie nagrywają audiobooki z legendami dotyczącymi naszego regionu po polsku i po angielsku. Nagrania będą podarowane bibliotekom i zaprzyjaźnionym instytucjom oraz będą puszczane podczas przerw w szkole. W realizacji jest także projekt „Moje hobby”. Uczniowie piszą teksty literackie dotyczące zainteresowań a komisja wyłoni najlepsze prace, które zostaną wydane we wspólnej publikacji – dodaje koordynatorka.
Międzynarodową stronę projektu można obejrzeć pod http://www.europeanlettercraze.eu/en. Środki na realizację projektu „:Europejska literofrajda” - ponad 65 tyś złotych - pochodzą w całości z budżetu Unii Europejskiej.