W dniach od 23 do 27 października w Ohrid w Macedonii odbyło się międzynarodowe szkolenie „TC Youthful Europe”. W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz Półwyspu Bałkańskiego tj. Austria, Niemcy, Turcja, Chorwacja, Wielka Brytania, Bośnia i Hercegowina, Montenegro, Albania, Macedonia, Kosowo. Polskę w projekcie reprezentowała Agnieszka Hauer z Zespołu Szkół Ekonomicznych z Elbląga.
Celem szkolenia było poszerzenie wiedzy z zakresu integracji europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem tożsamości, mobilności, uczestnictwa młodych ludzi w społeczeństwie europejskim, a także zwiększenie liczby projektów o tematyce europejskiej. Podczas szkolenia poruszone zostały również tematy dotyczące akcesji państw Półwyspu Bałkańskiego do Unii Europejskiej, obecnych problemów państw członkowskich Unii Europejskiej, a także postanowień, traktatów i umów międzynarodowych obowiązujących w państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwach Półwyspu Bałkańskiego.
W pierwszym dniu uczestnicy spotkania mieli szansę spędzić wspólnie wieczór, którego celem było zapoznanie się z pozostałymi członkami grupy uczestniczącej. W kolejnym dniu, na pierwszej sesji, odbył się ciąg dalszy zajęć integracyjnych a następnie został przedstawiony program spotkania oraz kluczowe kwestie, dotyczące problematyki spotkania, podlegające późniejszej dyskusji. Wszyscy zostali zapoznani z zasadami obowiązującymi podczas trwania kursu. Kolejna sesja była poświęcona metodzie, polegającej na przydzieleniu członkom spotkania zadań, które musieli między sobą podzielić i zrealizować, w jak najkrótszym czasie. Po zaprezentowaniu pracy organizatorzy przedstawili cele główne i szczegółowe treningu: TC – Youthful Europe oraz dokonali charakterystyki zagadnień: tożsamości i wartości z punktu widzenia jednostki, społeczeństwa i państwa. Trzecia sesja poświęcona była przedstawieniu kluczowych umów, postanowień i traktatów obowiązujących w krajach Unii Europejskiej. Dużo kontrowersji wzbudziła dyskusja na temat akcesji Macedonii do Unii Europejskich. Członkowie spotkania pochodzący z Macedonii przedstawili obecne problemy młodych ludzi w kontekście wyjazdu do pracy, czy nauki do niektórych państw członkowskich Unii Europejskiej. Pojawiła się również kwestia nazewnictwa oraz problemów historycznych Macedonii i pozostałych państw półwyspu Bałkańskiego.
W drugim dniu warsztatów uczestnicy spotkali się na zajęciach, których celem było przedstawienie zagadnień związanych z europejskim obywatelstwem oraz dokonanie charakterystyki europejskiego obywatela i anty-obywatela. Przedstawione wówczas zostały również 4 fundamenty europejskiego obywatelstwa, jakimi są: prawa człowieka, demokracja, różnorodność oraz pokój. W kolejnej sesji organizatorzy podzielili uczestników spotkania na 5 grup oraz przydzielili im zadania związane z przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego wśród ludności zamieszkującej miasto Ohrid. Główne z pytań dotyczyły następujących zagadnień: Czy jesteś europejczykiem?, Czy Macedonia jest w Europie?, Czy Pan/Pani czuje się lub nie czuje się europejczykiem? Jakiego rodzaju narodowości występują w Ohrid? oraz Jaka jest historia Ohrid? Po powrocie, każda grupa zaprezentowała swoje wyniki z przeprowadzonego wywiadu.
W kolejnym dniu spotkania uczestnicy zostali zapoznani z głównymi traktatami Unii Europejskiej tj. Traktat z Maastrich (art.49 i art.6), Reguły Kopenhaskie i Acquis Communautaire (rozdział 35), a na kolejnej sesji przedstawiono wszystkie unijne programy i akcje, które mają zastosowanie przy realizacji polityki młodzieży w państwach członkowskich Unii Europejskiej i nie tylko. Najważniejszym punktem w tej sesji było zwrócenie szczególnej uwagi na akcję 3.1 programu „Młodzież w działaniu”. Podczas kolejnych zajęć uczestnicy spotkania zostali podzieleni na grupy, wg ich pokrewnych zainteresowań problemami europejskimi. Następnie w grupach opracowywali projekt, który stał się szansą dla ich wspólnej, przyszłej działalności, w kierunku realizacji polityki młodzieżowej. . Dzięki wspólnej pracy powstał projekt, wykorzystujący techniki edukacji nieformalnej w kontekście warsztatów teatru ulicznego. Kolejna sesja spotkania przewidziana była na prezentację wspólnych projektów oraz poszukiwanie innych, zainteresowanych uczestników do wspólnej ich realizacji.
Ostatnie zajęcia poświęcone były ewaluacji całego spotkania oraz przedstawieniu niezbędnych umiejętności i kwalifikacji, nabytych podczas procesu uczenia się w edukacji pozaformalnej i nieformalnej oraz wchodzących w zakres europejskiego dokumentu Youthpass. Wieczorem wszyscy uczestnicy kursu „TC Youthful Europe” spotkali się na uroczystej kolacji, gdzie zostały wręczone im certyfikaty Youthpass. Międzynarodowe spotkanie w Macedonii przyczyniło się do poszerzenia kontaktów Zespołu Szkół Ekonomicznych w obszarze państw Półwyspu Bałkańskiego oraz stworzyło możliwość realizacji polityki młodzieżowej w kontekście międzynarodowym.
Agnieszka Hauer, Zespół Szkół Ekonomicznych
moze i ciekawe ale za dlugi tekst...
jedna n-lka, a zaraz "ekonomik" rotfl?
Hahahah.. ale jaka koszulke zalozyl ten grubszy pan- 3 po prawej w rzedzie stojacych..... Milf hunter....ciekawe ile latek ma ta elblazanka...mmmm