Edukacja globalna jest obecnie coraz częściej poruszanym tematem dotyczącym wszechstronnego kształcenia na płaszczyźnie edukacji formalnej i nieformalnej. Edukacja globalna obejmuje typy edukacji związanej ze zmianami społecznymi, lokalnymi i globalnymi, które podzielają perspektywę budowy sprawiedliwego świata.
To przede wszystkim edukacja rozwojowa, edukacja o prawach człowieka, edukacja dla społeczności zrównoważonej, edukacja dla pokoju i zapobiegania konfliktom, edukacja międzykulturowa, które są globalnym wymiarem edukacji obywatelskiej. Ten rodzaj edukacji jest niezmiernie ważną metodą służącą zwiększeniu demokratycznego zaangażowania ludzi w szkołach, organizacjach młodzieżowych, związkach zawodowych oraz w innych sposobach, które ludzie wybierają, aby zorganizować się jako społeczeństwo obywatelskie.
Od 7 do 15 października w Bustenii, w Rumunii, odbyło się szkolenie dotyczące form i metod edukacji globalnej stosowanych na płaszczyźnie międzynarodowej. Międzynarodowe spotkanie „Be part of world’s future” zostało zorganizowane przez A.R.T Fussion Association w ramach programu Grundving Lifelong Learning. Program Grundtvig dotyczy szeroko rozumianej edukacji ogólnej (niezawodowej) osób dorosłych. Dzięki finansowemu wsparciu Unii Europejskiej rozwija współpracę na poziomie europejskim w tym obszarze. Skierowany jest on do różnego typu organizacji zajmujących się ogólną edukacją dorosłych - ich słuchaczy i pracowników.
Uczestnikami zajęć w Rumunii byli przedstawiciele 7 krajów europejskich tj. Bułgarii, Litwy, Portugalii, Rumunii, Turcji i Wielkiej Brytanii. Z Polski do szkolenia zostały zakwalifikowane dwie osoby: Edyta Januszewska z Akademii Pedagogiki Specjalnej z Warszawy i Agnieszka Hauer z Zespołu Szkół Ekonomicznych z Elbląga. Podczas spotkania zostały przedyskutowane problemy dotyczące zrównoważonego rozwoju, umów o partnerstwie gospodarczym, wolnym handlu, globalnej współzależności państw, konsumpcjonizmu oraz polityki zadłużenia państw członkowskich.
Znaczna część szkolenia poświęcona była Milenijnym Celom Rozwoju ( MDGs – Millenium Development Goals). Milenijne Cele Rozwoju zostały przyjęte w Deklaracji Milenijnej przez przywódców 189 państw na szczycie Organizacji Narodów Zjednoczonych w 2000 roku. Osiem milenijnych celów stanowi wymierne zobowiązanie społeczności międzynarodowej , w tym Polski, do redukcji ubóstwa, głodu, zapewnienia równego statusu kobiet i mężczyzn, poprawy stanu zdrowia, poprawy stanu edukacji, walki z AIDS, ochrony środowiska naturalnego, a także zbudowania globalnego partnerstwa między narodami na rzecz rozwoju. Zobowiązania te dotyczą wszystkich celów do 2015 roku zarówno, przez kraje rozwijające się , kraje w okresie transformacji oraz państwa wysoko rozwinięte.
Intensywna praca uczestników spotkania zaowocowała stworzeniem międzynarodowego projektu w sferze edukacji globalnej: „Myśl globalnie, działaj lokalnie”, który stał się mottem i alternatywą dla ich regionalnej działalności. Zróżnicowane narzędzia i metody stosowane podczas zajęć przez uczestników będą w przyszłości wykorzystane w ich pracy, życiu oraz w wymiarze społecznym.
Agnieszka Hauer, Zespół Szkół Ekonomicznych