W marcu 24 dyrektorów i wicedyrektorów elbląskich gimnazjów i szkół podstawowych wzięli udział w nieodpłatnym 16 - godzinny kursie doskonalącym, który odbył się w Warmińsko- Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. Projekt realizowany był w ramach współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego. Pomysłodawcą i kierownikiem projektu z ramienia WM - ODN była Małgorzata Sowicka konsultant języka polskiego.
Celem projektu było szukanie rozwiązań sprzyjających podnoszeniu efektywności kształcenia w elbląskich szkołach oraz zmierzenie się z problemem ewaluacji wewnętrznej określonej nowym rozporządzeniem o nadzorze pedagogicznym.
Pomysł i program szkolenia inspirowany był przez programy naprawcze i kursy wdrażane wcześniej w ramach projektów i grantów Warmińsko- Mazurskiego Kuratora Oświaty.
W konstrukcji programu istotne były również wnioski wypływające z wieloletnich doświadczeń w pracy nad zagadnieniem ewaluacji.
Programy naprawcze wdrażane były w szkołach uzyskujących niesatysfakcjonujące wyniki na sprawdzianach i egzaminach zewnętrznych. Był to projekt Warmińsko- Mazurskiego Kuratora Oświaty, którego celem było wsparcie szkół w dążeniu do poprawy efektywności kształcenia. W 2007 roku i latach następnych objęto nim te szkoły podstawowe i gimnazja województwa warmińsko-mazurskiego, które w ciągu ostatnich trzech lat uzyskiwały niesatysfakcjonujące wyniki na egzaminach zewnętrznych. Realizacja projektu ukierunkowana była na wspieranie szkół w działaniach doraźnych i długofalowych, dlatego obejmowała różne formy działania:
- szkolenie rad pedagogicznych,
- monitorowanie realizowanych przez szkołę działań naprawczych,
- ewaluację całego projektu.
Każdej ze szkół, z wytypowanych przez Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie, przydzielony został moderator, który dokonał diagnozy potrzeb w zakresie kompetencji dydaktycznych, wpływających na wyniki sprawdzianów lub egzaminów zewnętrznych, przeszkolił radę pedagogiczną w tych obszarach dydaktycznych i w zakresie tych kompetencji, które służą efektywności nauczania.
- Warto wykorzystywać te doświadczenia i propagować je nie tylko w placówkach, które wymagają szczególnego wsparcia - stąd pomysł kontynuacji działań w mieście Elblągu – wskazują pomysłodawczynie projektu.
Program kursu opracowały i zrealizowały moderatorki programów naprawczych, autorki grantu W-M KO -Małgorzata Sowicka, Jadwiga Hryniewicz oraz Marzanna Tyburska.
Program szkolenia obejmował:
I Diagnozowanie przyczyn niesatysfakcjonujących wyników egzaminu zewnętrznego
II Doskonalenie procesu kształcenia
1.Planowanie pracy nauczyciela a efektywność kształcenia
- dokumenty niezbędne w planowaniu pracy nauczyciela,
- procedury niezbędne w planowaniu pracy nauczyciela,
- narzędzia niezbędne w planowaniu pracy nauczyciela.
2.Program nauczania w świetle nowego rozporządzenia
- wybór programu ze względu na specyfikę szkoły, klasy,
- rozstrzyganie o konstruowaniu lub modyfikowaniu programu.
3.Tworzenie autorskiego programu nauczania
- pojęcie programu nauczania,
- struktura szkolnego programu nauczania,
- etapy tworzenia programu,
- ewaluacja programu,
- tworzenie własnego programu nauczania w oparciu o nową /starą podstawę programową.
4.Doskonalenie umiejętności wskazanych przez egzamin:
- w zakresie bloków przedmiotowych,
- ponadprzedmiotowych,
- tworzenie pakietów ćwiczeń.
III Ewaluację wewnętrzną
1.Procedury
2.Narzędzia