„Odnaleźć się w sobie”, „Tak czy nie”, „Zanim spróbujesz” czy „Jestem sobą” to nazwy programów, które do elbląskich szkół wprowadza Urząd Miejski. Wszystkie mają pomóc w realizacji kolejnego tegorocznego priorytetu elbląskiej oświaty, jakim jest wzmocnienie wychowawczej funkcji szkoły.
W tym roku w szkołach zostanie wprowadzonych szereg programów, których celem będzie zniwelowanie uzależnień, agresji i innych zachowań aspołecznych wśród młodzieży. Kształtowanie natomiast będą umiejętności, które pomogą młodym osobom świadomie funkcjonować w społeczeństwie.
W 24 szkołach zostanie wdrożony program profilaktyczny „Odnaleźć się w sobie”. Cele programu to: wypracowanie postaw aseptycznych, dążenie do eliminowania zachowań agresywnych przez umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego, dążenie do stosowania form grzecznościowych w kontaktach z innymi ludźmi, wzmacnianie więzi rodzinnych, podtrzymywanie tradycji rodzinnych i regionalnych, wypracowanie umiejętności społecznych niezbędnych kontaktach międzyludzkich oraz umiejętność radzenia sobie ze stresem. Przeprowadzonych zostanie 2 750 godzin zajęć warsztatowych profilaktyki uzależnień (55 grup x 50 godzin). Uczniowie będą zorganizowani w 20 osobowe grupy (1100 uczniów). Projekt pochłonie 313 tys. 208 zł.
Zrealizowane zostaną także programy profilaktyczne takie jak: „Tak czy nie”, „Zanim spróbujesz” i „Trening Zastępowania Agresji ART”.
„Trening Zastępowania Agresji” czy „Jestem sobą” to warsztaty kształtujące zdolności asertywne. Wśród młodzieży poddanej treningowi znacznie poprawi się jakość więzi rodzinnych, a uczestnicy treningów w większym stopniu osiągną sukces życiowy (ukończenie szkoły, lepsza praca, mniej konfliktów z prawem).
Są to programy wielostronnej interwencji skierowanej na zmianę zachowania młodzieży niedostosowanej. Badania psychologiczne dowodzą, że osoby niedostosowane społecznie wykazują szereg braków w kontaktach z innymi, zdolnościach planowania, komunikacji, panowania nad emocjami, radzenia sobie z lękiem, gniewem i wielu innych umiejętnościach. Niedostosowanie do życia zgodnie z normami, w tym agresja, jest więc przejawem deficytu umiejętności zachowań społecznych.
Z kolei programy „Tak czy nie” i „Zanim spróbujesz” nie tylko dostarczają wiedzy na temat uzależnień, ale także kształtują postawy sprzyjające podejmowaniu racjonalnych decyzji związanych z używaniem środków uzależniających. Ćwiczone będą również praktyczne umiejętności umożliwiające obronę własnych praw ze szczególnym uwzględnieniem asertywnego mówienia NIE.
W zakresie realizacji tych programów profilaktycznych zostaną zorganizowane szkolenia dla nauczycieli.
Ponadto, w 8 szkołach, w których funkcjonują świetlice socjoterapeutyczne, zatrudniono psychologów w wymiarze pół etatu. Są to szkoły: SP1, SP4, SP8, SP9, SP16, SP21, SP23.