Senator Jerzy Wcisła widzi perspektywę budowy połączenia kolejowego między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański. Wniosek w tej sprawie został złożony do Ministerstwa Infrastruktury. - Realizacja budowy połączenia kolejowego łączącego Elbląg z Gdańskiem przez Nowy Dwór Gdański to połączenie, które będzie jednocześnie umożliwiało uruchomienie przewozów dalekobieżnych na linii Gdańsk-Warszawa przez Elbląg – mówił Jerzy Wcisła
27 listopada senator Jerzy Wcisła złożył wniosek do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie podjęcia działań na rzecz budowy połączenia kolejowego Elbląga z Gdańskiem. - Jestem w dialogu na ten temat i z MI i z PKP od kilku miesięcy – stwierdził.
Wniosek złożony do Ministerstwa Infrastruktury dotyczył przede wszystkim wykonania Studium Wykonalności, czyli dokumentacji (Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego) - Koszt do 15 mln zł – mówił Jerzy Wcisła. - Póki nie mamy tego dokumentu poruszamy się w sferze idei, a projektu.
- Należy określić koszty inwestycji, warianty, ewentualne wywłaszczania, likwidacje gospodarstw. Przy budowie S7 praktycznie zlikwidowano wieś Stare Babki – 70 osób. Należy przeanalizować sprawy środowiskowe, określić potencjalne korzyści społeczne, transportowe, demograficzne, gospodarcze. Poznać opinie MON, na temat ewentualnej podwójnej roli takiej inwestycji – wymieniał senator. - Taką opinie np. w sprawie portu w Elblągu posiadamy.
Gdy te dane będziemy posiadali, możemy zacząć rozmowy o realizacji inwestycji, wyborze wariantu, kompensacjach przyrodniczych, itd. Jak długo mogą trwać prace nad takim dokumentem? To zależy od wielu spraw. W marcu 2026 r. mamy mieć dokument, o który prosiłem, czyli o koncepcję zagospodarowania Dolnej Wisły w celach transportowych – dotyczy to także Elbląga – wyniki dużo powiedzą o potencjale przewozowym Elbląga. W razie potrzeby trzeba będzie dołączyć koszty kongestii, zanieczyszczenia powietrza, wypadkowości – wchodzimy w zaoszczędzone kolejne miliardy złotych
– zaznaczył Jerzy Wcisła.
Senator zapowiedział, że będzie dążyć, by ten dokument powstał w tej kadencji. - Argumentów, których użyłem we wniosku jest wiele. Argumenty społeczne - 6 tysięcy mieszkańców Elbląga pracuje w Trójmieście, 5 tysięcy leczy się w trójmiejskich szpitalach, Studia w Trójmieście to studia 1 lub 2 wyboru, po lub przed Elblągiem – wymieniał Jerzy Wcisła.
Gdańsk to atrakcyjne miejsce pracy, edukacji, kultury i zdrowia. A jedyne połączenie kolejowe przez Malbork i Tczew trwa 2-3 razy dłużej (1 godz.-1.20 godz.) od proponowanego (ok. 30-40 min.), co radykalnie utrudnia rozwój i współpracę w wielu sferach życia gospodarczego i społecznego
– podkreślił Jerzy Wcisła.
Jak zapewnia Jerzy Wcisła z Elbląga do Gdańska można byłoby się dostać w 27 minut. - Z dworca PKP w Elblągu do dworca PKP w Gdańsku trasą S7 jest 62,5 km. Pedolino w Malborka do Warszawy (275 km) jedzie 2 godz. 5 minut, czyli z prędkością 132 km/godz. – z dwoma przystankami. Bez przestanków wystarczą mu 2 godz. (średnia prędkość – 138 km/godz) – opowiada senator. - Przy takiej prędkości do Gdańska dojedzie w ciągu 27 minut. Dodam, że w linii prostej oda dworce dzielą 54 km (24 min.).
Za dwa lata w pełnej skali będzie funkcjonował połączony z morzem Port w Elblągu, który będzie ściśle współpracował z hubem morskim w Gdańsku, przejmując mniejsze statki i część zadań z dostarczaniem ładunków w głąb Polski. Bez wątpienia część firm trójmiejskich wybierze Elbląg jako miejsce z którego ich produkcja wyruszy w Polskę czy dalej. Transport kontenera koleją 20 km czy 70 km – to nie jest wielka przeszkoda, jeśli już z Elbląga będzie docierał do odbiorcy szybciej i taniej. Będzie to korzystne także dla Portu Gdańsk. Linia kolejowa Gdańsk-Tczew nie posiada już rezerw przewozowych, a na ulice Gdańska wyjeżdża z portu dziennie od 2 do 3 tysięcy ciężarówek. Bezpośrednie połączenie kolejowe z Elblągiem te problemy zmniejszy. Nadwiślański Korytarz Transportowy: Kwidzyn, Sztum, Grudziądz. Subregion do obsługi przez port w Elblągu – po wybudowaniu NKT
- zaznaczył Jerzy Wcisła.















Znów ten mąciwoda,nienawistnik,miłośnik bandery wychyla łeb i składa populistyczne obietnice bez pokrycia?
Znów ujada pisowski wazeliniarz, mąciwoda,nienawistnik i podjudzacz prawda towarzyszu wet polexit Kassandra deunizacja Lolka draq Queen itd-do lasu nudzikoniu zbierać śmieci
Teoretycy to oni sa wielcy!!
Ten po środku to największy szkodnik i zakała tego miasta. Celowo blokował budowę portu Państwowego co nosi znamiona działań dywersyjnych. A na jego socjalach widać że jeździ wozić żarcie dla banderwocow. Orędownik wspierania banderowskich oligarchów za pieniądze Polskiego podatnika.
Wcisła już namącił z budową portu i pogłębieniem rzeki. Teraz wyszedł z szafy i się lansuje. Wstyd co ty zrobiłeś przez 10 lat dla Elbląga. Okrągłe zero. Dobrze, że moje wpisy niektórych denerwują. Może kiedyś zaczną też samodzielnie myśleć.
Wcisla wpierw przekonaj młodego Tuska który wszędzie opowiada jak stary Tusk ze to jest zbędne połączenie. Na razie bijecie pianę jak Tusk I jego.100 konkretów. Przepraszam 100 kłamstw.
O i kolejny lans tego nieroba, nic nigdy nie zrobił dla miasta, tylko ględzić potrafi. Wstyd.
Niech pan poseł przejedzie się autobusem expresowym do Gdańska a nie wydaje miliardy na mosty torowiska trakcję tylko po to by przyjechać 5 minut wcześniej Myślenie nie boli
Dziwię się dziennikarzom że chodzą na konferencje tego wichrzyciela i nieroba. Nigdy niczego dla tego miasta nie zrobił za to bardzo zaszkodził. Został nawet wywieziony na taczce gnoju kiedy to odwołano skompromitowaną POwska ekipę w referendum. Przejrzałem jego Facebook to tam same antypisowskie posty,to jest już jakaś choroba i fobia. Ileż on ma w sobie jadu, zakłamania,okropne!!!
Mają tupet sukinsyny. Przecież to właśnie ten po środku i jego kolesie z PO są odpowiedzialni za doprowadzenie kolei nadzalewowej do ruiny. A ich koleżanka sejmiku głosowała przeciwko jej reaktywacji a dziś zasiada w radzie miejskiej. Ludzie czy wy wiecie na jakie kanalie i szkodników głosujecie? Czy idąc na wybory robicie jakikolwiek research kandydatów? Czy też głosujecie na to dziadostwo promowane w TVN TVP Onet i inne zagraniczne media?