Piątek, 26.04.2024, Imieniny: Maria, Marcelina, Marzena
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POLITYKA

Poseł Iwiński pyta Minister Bieńkowską o plany remontów szlaków kolejowych na Warmii i Mazurach

22.07.2014, 09:13:24 Rozmiar tekstu: A A A
Poseł Iwiński pyta Minister Bieńkowską o plany remontów szlaków kolejowych na Warmii i Mazurach
fot. archiwum redakcji

Poseł prof. Tadeusz Iwiński 17 ipca br. skierował do Elżbiety Bieńkowskiej, Wicepremier Rady Ministrów,  Minister Infrastruktury i Rozwoju interpelację poselską w sprawie stanu infrastruktury kolejowej w północno-wschodniej Polsce (na przykładzie województwa warmińsko-mazurskiego).

Poniżej publikujemy treść całej interpelacji:

"Interpelacja w sprawie stanu infrastruktury kolejowej w północno-wschodniej Polsce (na przykładzie województwa warmińsko-mazurskiego).

Szanowna Pani Premier, Szanowna Pani Minister! W obecnie obowiązującej Strategii Rozwoju Transportu do roku 2020, przyjętej przez rząd w styczniu ub. r., popyt na przewozy kolejowe w Polsce oszacowano na poziomie 226-229 mln ton, w zależności od wariantu minimalnego bądź maksymalnego. To wyraźne zmniejszenie prognozy w stosunku do Master Planu dla transport kolejowego w naszym kraju do 2030 r., pochodzącego z roku 2008, gdy wartości te mieściły się w przedziale 333-395 mln ton. Zupełnie odwrotne założenia przyjęto natomiast dla przewozów drogowych, co uwidacznia dominującą u nas tendencję – sprzeczną z tą, która dominuje w Unii Europejskiej – wyraźnego priorytetu dla inwestycji drogowych, a nie kolejowych.

Jeśli chodzi o wykorzystywanie środków unijnych w budżecie na okres 2007-2013 (choć można je wydawać jeszcze do końca 2015) widać było ewidentną pasywność, a nawet chaotyczne działania co do wdrażania projektów w kolejnictwie (dużo lepiej wyglądało to w drogownictwie). Istnieją poważne obawy, iż owa tendencja jeszcze się pogłębi w perspektywie budżetowej na lata 2014-2020. Stąd pierwsze pytanie do Pani Minister – czy to jest trafna polityka? Według zapowiedzi kierownictwa spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, prowadzony jest największy program inwestycyjny w historii, a obecnie prace trwają na ponad 3,2 tys. km torów i m.in. akcent ma być położony na usunięcie zaniedbań na szlakach towarowych (średnia prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce wynosi jedynie 25 km/godz.). Jednakże wielu ekspertów wskazuje, że w roku 2020 nasza infrastruktura drogowa będzie odpowiadała europejskiej sprzed 10 lat, zaś w przypadku kolejnictwa dystans ten będzie aż dwukrotnie większy.

W ostatnim ćwierćwieczu zamknięto w Polsce aż 8 tys. km starych linii kolejowych, a nowych buduje się niewiele. Szczególnie dramatyczna sytuacja jest w północno-wschodniej części kraju. Niedawno zwracałem się do Pani Premier z interpelacją ws. poważnych opóźnień w budowie szybkiej kolei Rail Baltica. Ale chodzi przecież o wiele innych spraw, które dobrze ilustruje stan infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach, a także fatalny układ połączeń z sąsiednimi województwami i Obwodem Kaliningradzkim (szczególnie, iż od 2 lat rozwija się mały ruch graniczny między Polską a Rosją). Mieszkańcy regionu – dużego obszarowo, o największym w kraju bezrobociu – jednoznacznie krytycznie oceniają status quo w tej sferze, również jeśli chodzi o sieć połączeń, częstotliwość kursowania pociągów, rozwiązania rozkładowe itd., co m.in. wpływa negatywnie na możliwości dojazdów do pracy. Wykluczenie komunikacyjne regionu jest uderzające, stąd m.in. poniższe pytania:

- na których liniach kolejowych Warmii i Mazur i łączących województwo z ościennymi regionami oraz Obwodem Kaliningradzkim NIE jest prowadzony ruch (zarówno pasażerski jak i kolejowy), na których odbywa się wyłącznie ruch towarowy, a jakie linie są całkowicie wyłączone z eksploatacji i przeznaczone do fizycznej likwidacji?

- jakie są przyczyny braku zamówień pociągów przez przewoźników państwowych, samorządowych i prywatnych na liniach kolejowych, gdzie nie odbywa się ruch pasażerski i/lub towarowy?

- jaki jest plan remontów/rewitalizacji (przywrócenia konstrukcyjnych parametrów technicznych), ewentualnej modernizacji (podwyższenia powyższych parametrów) szlaków kolejowych na Warmii i Mazurach oraz w połączeniach z regionem, ze szczególnym uwzględnieniem połączeń Olsztyna z jego wschodnią częścią w najbliższych latach?

- czy rozważane jest przywrócenie fizycznego stanu przejezdności/rewitalizacji linii kolejowej nr 225 (Nidzica – Wielbark) oraz linii nr 35 (Wielbark – Ostrołęka) – w perspektywie uruchomienia w najbliższych latach regionalnego portu lotniczego w Szymanach k/Szczytna, co stworzyłoby możliwość lepszego skomunikowania tego lotniska z Ostrołęką i Nidzicą?

- czy rozważana jest rewitalizacja lub modernizacja linii kolejowej nr 221 (Gutkowo – Braniewo), mając na uwadze możliwość uruchomienia bezpośredniego, międzynarodowego połączenia tą linią kolejową stolicy województwa (Olsztyna) i stolicy Obwodu Kaliningradzkiego (miasta Kaliningrad).

Z wyrazami poważania
Tadeusz Iwiński"
 

Oceń tekst:

Ocen: 7

%28.6 %71.4


Komentarze do artykułu (13)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +17
    ~ BEZ ŚCIEM proszę
    Wtorek, 22.07

    Co mieszkańca Elblaga może obchodzić połączenie kolejowe Olsztyna z Kaliningradem albo z portem lotniczym w Szymanach, panie posle Tadeuszu Iwiński, olsztyniaku z Warszawy? Nas interesują realne działania w celu rewitalizacji historycznej kolei nadzalewowej, która też może połączyć region z Obwodem Kaliningradzkim i Trójmiastem. Oraz budowa drugiego toru od Bogaczewa na trasie do Olsztyna przez Morąg, ponieważ obecny czas potrzebny pociągom na pokonanie tej trasy z oczekiwaniami na mijankach na spóźnione pośpieszne przekracza nieraz dobrze dwie godziny. Co daje prędkość 40 km/h i sprawia, że tkwimy pod tym względem w XIX wieku.

  2. 2
    +13
    ~ BEZ ŚCIEM proszę
    Wtorek, 22.07

    ZAISTE, gdy tak słucham wypowiedzi przedstwicieli elit naszego (naszego?) regionu o Warmii i mazurach, to czuję, że Elbląg i cały zachodnio-północny pas gmin związanych z Zalewem Wislanym i bałtyckim Pomorzem jest traktowany przez nich po macoszemu. A nawet nie tak, wcale nie jest traktowany, oni tej ziemi po prostu wcale nie dostrzegają. Byłoby logiczne aby powiaty braniewski i elbląski znalazły się w województwie pomorskim, bez oglądania się na Olsztyn i jego problemy.

  3. 3
    +7
    ~ urnochód
    Wtorek, 22.07

    Panie Nowak taka sugestia niech Pan uważa przy kim staje do fotografii bo może Pana pociągnąć na dno w czeluści ciemności niemocy......Iwiński wciąż się kompromituje.......Tragedia!

  4. 4
    +7
    ~ maruda.
    Wtorek, 22.07

    Mój Boże , jaki to ludzki pan . Pyta . I to samą p. minister Bieńkowską , a przecież mógłby nie zapytać . I pies z kulawą nogą by nie wiedział , że na Warmii i Mazurach oprócz kormoranów i bocianów żyją ludzie . To zadziwiające , że są na świecie ludzie tacy jak p. Iwiński martwiący się chociaż po niewczasie , albowiem jego ugrupowanie sprawowało władzę przez szesnaście lat , gdzie są pociągi i tory kolejowe w naszym regionie . Ano łaskawco tam gdzie tury . Na cmentarzach minionego czasu . Pan zbyt zajęty i obarczony licznymi obowiązkami nie mógł tego zauważyć . Bo z Warszawy znacznie mniej widać . Tylko przed wyborami niebo jakby staje się czystsze i oko widzi jakby lepiej i o dziwo dalej . Kończąc , gdyby łaskawy Pan zapytał Nas jak się nam żyje odpowiadamy zgodnym chórem , jak turom

  5. 5
    +7
    ~ AM ale już nie koniecznie
    Wtorek, 22.07

    O ironio - ten stan infrastruktury kolejowej na terenach Prus - (kwitnący za Niemców) zawdzięczamy nikomu innemu jak 70 latom rządów jednie słusznej władzy i nieboszczce PKP - więc Pan kpisz czy o drogę pytasz??????

  6. 6
    +10
    ~ wiza
    Wtorek, 22.07

    Jednak, na przykładzie pana Iwińskiego, nastał sezon ogórkowy.

  7. 7
    +1
    ~ soad
    Wtorek, 22.07

    bez jaj! z Katowic do Krakowa pociąg jedzie prawie dwa razy dłużej niż z Olsztyna do Gdańska dużo wolniej niż z Olsztyna do Białegostoku i z Olsztyna do Warszawy to gdzie jest zapaść panie Iwiński? skończ pan z tym biadoleniem!!!!!!

  8. 8
    +8
    ~ zapomniał
    Wtorek, 22.07

    Elbląg to Żuławy i Wybrzeże a warmia i mazury od olsztyna do Suwałk.Jak skończył szkołę nie wiedząc tego ???????????

  9. 9
    --3
    ~ a urnochód co ?
    Wtorek, 22.07

    Jak trochę mądrzej i poważniej-to już źle? A urnochód-jakbyś znał 9 języków, mógłbyś jak prawie równy z równym. Pamietaj jednak że PRAWIE czyni WIELKĄ różnicę. Trochę taktu i pokory.

  10. 10
    +5
    ~ mieszkaniec
    Wtorek, 22.07

    9 języków i maniery furmana . Za próby obłapiania kobiet dostaje się po pysku i wyrzuca się takiego delikwenta przez zamknięte drzwi lub okno . 9 języków i co z tego , jeśli ojczystym włada byle jak . Duka , szeleści i traci wątek mówiąc . Równy z równym , nie dziękuję ja jestem wyższy i to dużo wyższy . Zatem trochę taktu i pokory Panie niedoszły europarlamentarzysto .

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.1841340065002