Niedziela, 5.05.2024, Imieniny: Irena, Waldemar, Iryda
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Wybrano lokalizację budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Dyrektor elbląskiego portu: Wszystko zmierza w dobrym kierunku

20.07.2017, 14:30:17 Rozmiar tekstu: A A A
Wybrano lokalizację budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Dyrektor elbląskiego portu: Wszystko zmierza w dobrym kierunku
fot. archiwum redakcji

Przygotowania do realizacji jednej z kluczowych dla Elbląga i regionu inwestycji – budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną, wkraczają w kolejny etap. Inwestor tego zadania - Urząd Morski w Gdyni wybrał ostateczną lokalizację przekopu, którą będą okolice dawnej osady Nowy Świat w gminie Sztutowo. W związku z tym ruszyła procedura zmierzająca do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji inwestycji w tej lokalizacji.

Równolegle trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dotyczącej budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Nad projektem kanału od pół roku pracują dwie firmy z Trójmiasta - Mosty Gdańsk oraz “Projmors” Biuro Projektów Budownictwa Morskiego z Gdańska, które w grudniu 2016 r. wygrały ogłoszony przez Urząd Morski w Gdyni przetarg na to zadanie.

Gdańskie firmy stworzą kompletną dokumentację kanału przez Mierzeję Wiślaną, w tym śluzy z konstrukcją zamknięć, kanału głównego i odcinków połączeniowych z awanportem portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej oraz portem postojowym od strony Zalewu Wiślanego. W zakres przedsięwzięcia wchodzą również połączenia drogowe, mostowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą i modernizacja wejścia do portu Elbląg. Dodatkowo projekt zakłada utworzenie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Dokumentacja ma być gotowa w połowie 2018 r. i kosztować będzie 5,2 mln zł.

Budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć na przełomie 2018 i 2019 roku, a zakończyć w 2022 r. Jej koszt wyniesie ok. 880 mln zł i ma być finansowany ze środków państwa. Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m i szerokości 20 m.

Wiadomo już, że kanał powstanie w okolicach dawnej osady Nowy Świat w gminie Sztutowo (pod uwagę brane były jeszcze dwie lokalizacje: Skowronki w gminie Sztutowo i Nowa Karczma część Krynicy Morskiej). W lipcu inwestor tego olbrzymiego zadania - dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, wystąpił z wnioskiem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji tego przedsięwzięcia w lokalizacji Nowy Świat. To jeden z pierwszych kroków w kierunku uzyskania pozwolenia na budowę kanału.

Gdyński Urząd Morski jest również w trakcie wyłaniania firmy, która zajmie się sprawowaniem nadzoru naukowo - technicznego podczas opracowywania projektów obiektów hydrotechnicznych, mostowych i drogowych w ramach realizacji przedsięwzięcia dotyczącego budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Ta sama instytucja szuka też wykonawcy, który zaprojektuje, wybuduje i dostarczy do portu w Elblągu jednostkę hydrograficzną, przeznaczoną do prowadzenia prac związanych z obsługą oznakowania nawigacyjnego na obszarze Zalewu Wiślanego. Statek, który będzie mógł zabrać na pokład 10 osób (3 osoby załogi + 7 pracowników) po wybudowaniu kanału przez Mierzeję Wiślaną, obsługiwać będzie Zalew Wiślany oraz wody do 12 mil morskich od brzegu. Jednostka zbudowana zostanie z całkowicie spawanej konstrukcji stalowej i zostanie wyposażona w pokład roboczy wraz z żurawiem pokładowym oraz kabestanem do obsługi oznakowania nawigacyjnego. Całkowita długość statku wynosić ma od 20 do 22 m, szerokość nie mniej niż 6,2 m a zanurzenie maksymalne do 1,4 m. Urząd Morski czeka na oferty od zainteresowanych firm do 17 sierpnia. Od chwili podpisania umowy z wybraną firmą, wykonawca będzie miał 16 miesięcy na dostarczenie jednostki.

Z postępu prac projektowych cieszy się m.in. dyrektor elbląskiego portu Arkadiusz Zgliński.

Wszystko zmierza w dobrym kierunku. Przyszły rok może być bardzo dobrym rokiem dla portu w Elblągu. Od 1 stycznia 2018 r. ruszą odprawy fitosanitarne na terenie naszego portu, o które walczyliśmy przez tyle lat. W połowie tego roku wyszedł podpisany przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi projekt rozporządzenia w tej sprawie. Na rok 2018 zapowiadane jest także rozpoczęcie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. To pozwoli jeszcze bardziej ożywić port w Elblągu

– mówi z zadowoleniem Arkadiusz Zgliński, dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu.

Rafał Kadłubowski
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 14

%78.6 %21.4


Komentarze do artykułu (11)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +14
    ~ Kat Na Idiotów
    Czwartek, 20.07

    No to może przy okazji się dowiemy dlaczego zrezygnowano z członkostwa w Organizacji Portów Bałtyckich po wyborach samorządowych 2013 roku ? Pani redaktor naczelna może by dopytała https://info.elblag.pl/19,27490,Port-w-Elblagu-wyplywa-na-szerokie-wody.html

  2. 2
    +18
    ~ Elblazanin
    Czwartek, 20.07

    Co do tego wszystkiego ma olsztyn. Decyzję powinien wydawać Elbląg a Olsztyn, to. niech sie odp.... Li raz na zawsze od Elbląga. Kiedy decyzja w sprawie linii kolejowej która jest i przyda się portowi. Mowa o trasie nadzalewowej. Droga kolejowa w sam raz do przewozu towarów.

  3. 3
    +10
    ~ jan-49
    Czwartek, 20.07

    4 m zanurzenia wplywajacych jednostek? jak kanal elblaski ma w niektorych miejscach okolo 1,2-1,5 m to sa skutki zaniedban od 1945 roku

  4. 4
    +9
    ~ wist
    Czwartek, 20.07

    Czym to się chwalić p. od niby portu wskazanego i wybranego przez Slonine. Co p.zrobił dla portu Elblaskiego do tej pory, oprócz pobierania comiesięcznych wypłat fundowanych przez mieszkańców Elbląga?

  5. 5
    +4
    ~ Pytam
    Piątek, 21.07

    Brak nowoczesności w tym porcie Brak nowoczesności do załadunku i przeladunku.

  6. 6
    +7
    ~ j23
    Piątek, 21.07

    są pytania - CO Z MOSTEM W NOWAKOWIE czy są plany przebudowy - przy wysokiej wodzie nikt mostu pontonowego nie otworzy.... , ILE BĘDZIE KOSZTOWAŁO UTRZYMANIE SZLAKU WODNEGO , KTO BĘDZIE WOZIŁ TOWAR NA LINI GDAŃSK -ELBLĄG -KALININGRAD , JAK BĘDZIE MOŻNA WOZIĆ TOWAR GDAŃSK -KALININGRAD pomijając Elbląg , CO PO ZAMKNIĘCIU ŚLUZY PO SEZONIE ŻEGLUGI [ ZIMĄ SIĘ ZAMYKA ŚLUZY ] , ILE KOSZTOWAĆ BĘDZIE POGŁĘBIENIE RZEKI ELBLĄG OD PORTU DO ZALEWU WIŚLANEGO , CO JEŻELI ROSJANIE NIE ZECHCĄ Z NAMI HANDLOWAĆ ...... , już są odstawione statki które jeszcze rok wcześniej pływały do Kaliningradu ... , dalej JAKIE INWESTYCJE BĘDĄ W PORCIE skoro jest tylko jeden dzwig ..... , przepraszam koparka przystosowana do załadunku , [ nie mówię o Glenporcie ] , co z terenami przemysłowymi za starówką po byłych EZNTS

  7. 7
    +7
    ~ j23
    Piątek, 21.07

    są pytania - DLACZEGO MIASTO POZWOLIŁO NA SPRZEDAŻ ;STOCZNI ELBLĄG " , TEREN W CENTRUM MIASTA POCHYLNIA, BUDYNKI OK 2,5 ha, a KUPIŁO TEREN po INTERSTERZE , co z ewentualnym utrzymaniem szlaku wodnego zimą -ILE BĘDZIE KOSZTOWAŁO LODOŁAMANE SZLAKU WODNEGO....- czy tylko port bedzie funkcjonował OD MARCA DO LISTOPADA..... - to by był ewenement , CZY SĄ PLANY LUB KONCEPCJA REWITALIZACJI TERENÓW PORTU W KIERUNKU jeziora DRUŻNO przy rzece ELBLĄG , i jest jeszcze dużo pytań ........ , ale to przy okazji

  8. 8
    +1
    ~ Dzidzo
    Piątek, 21.07

    Brawo Prawo I Sprawiedliwosc.Chyba doczekam sie tej inwestycji z korzyscia dla Polski i polaków.

  9. 9
    +4
    ~ Mayk
    Piątek, 21.07

    Kopać nie pytać coś dla kraju brawo PIS.

  10. 10
    0
    ~ Jasne : )
    Piątek, 21.07

    j 23 nie przesadzaj z tą zimą , od dobrych kilku lat kanał , zalew zamarza po 3 stycznia , tak jest nie dłużej niż do 20 lutego . Już na początku marca nie ma śladu po lodzie , takie są odwilże . A z dopływem słonej wody z zatoki ....

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0768439769745