Do 2030 roku, oprócz realizowanej obecnie trasy w ciągu ul. Grota Roweckiego i 12 Lutego, Miasto nie przewiduje budowy kolejnych nowych odcinków torowisk. Magistrat planuje jedynie modernizację już istniejących torowisk i sieci trakcyjnych na kilku ulicach, utworzenie węzłów przesiadkowych oraz zakup nowych wiat i przystankowych tablic informacyjnych. Odnowiony zostać ma również tabor tramwajowy. Takie są założenia, znajdującego się obecnie na etapie konsultacji, projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy Miasto Elbląg na lata 2017-2030.
Opracowany w maju br. plan transportowy, stanowi aktualizację obecnie obowiązującego planu na lata 2013-2020. 17 maja jego projekt został wyłożony przez Magistrat do publicznego wglądu. Obecnie dokument poddany został konsultacjom społecznym. Każdy zainteresowany może wyrazić swoją opinię na jego temat do 12 czerwca.
Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy Miasto Elbląg na lata 2017-2030, zakłada wzrost ilości pasażerów korzystających z elbląskiej komunikacji miejskiej. W 2016 r. skorzystało z niej 15 mln osób. Autorzy planu prognozują, że w przypadku zaniechania kontynuacji odnowy systemu komunikacji miejskiej, do 2030 r. przewidywany jest spadek liczby pasażerów o ok. 1,2 mln. Aby temu zapobiec, Miasto zamierza zrealizować inwestycje niezbędne do utrzymania infrastruktury tramwajowej.
Dążenie do zrównoważonego rozwoju transportu oznacza konieczność podjęcia działań zmierzających nie tylko do utrzymania obecnego udziału transportu zbiorowego w przewozach, ale i stworzenia tendencji przenoszenia się pasażerów z transportu indywidualnego do zbiorowego. Działania te będą wymagały poprawy parametrów oferty przewozowej – zarówno w zakresie ilościowym (liczba kursów i wozokilometrów), jak i jakościowym (nowe linie, nowy tabor, dogodne godziny połączeń i wysoka jakość obsługi). Przy modernizacjach dróg objętych intensywnym ruchem komunikacji zbiorowej, należy projektować odcinki z uprzywilejowaniem dla transportu publicznego, takie jak krótkie odcinki buspasów przy dworcach i węzłach przesiadkowych, czy śluzy ułatwiające wyjazd z najbardziej obciążonych przystanków położonych przy ruchliwych drogach
- piszą w zaktualizowanym Planie jego autorzy.
Miasto w perspektywie najbliższych 20 lat ma w planach uatrakcyjnienie oferty przewozowej, co ma przyczynić się nie tylko do zmiany tendencji spadkowej liczby pasażerów, ale ma na celu także zwiększyć zainteresowanie przejazdami komunikacji miejskiej.
Wpłynąć na to mają przede wszystkim planowane inwestycje w infrastrukturę. Oprócz obecnie realizowanej budowy trasy tramwajowej w ciągu ulic Grota Roweckiego i 12 Lutego, Miasto zakłada modernizację torowisk i trakcji w ulicach: 3 Maja, 1 Maja, al. Grunwaldzkiej, Obrońców Pokoju, Królewieckiej i Marymonckiej.
Miasto zapisało w planie również inwestycje w odnowę taboru tramwajowego, m.in. zakup 12 szt. tramwajów, modernizację 3 szt. wagonów tramwajowych oraz remont kapitalny 6 szt. wagonów tramwajowych. Oprócz tego Magistrat planuje zakup nowych wiat i przystankowych tablic informacyjnych oraz utworzenie węzłów przesiadkowych, integrujących różne środki transportu i różnych przewoźników transportu zbiorowego, a także transport indywidualny.
Węzły przesiadkowe mają zapewniać nieuciążliwą i możliwie szybką zmianę środka transportu (z uwzględnieniem roweru) oraz akceptowalne warunki oczekiwania. Każdy węzeł powinien zapewniać pasażerom pełną informację o usługach – miejscach i godzinach odjazdu środków transportu i warunkach wnoszenia opłaty za przejazd – oraz umożliwiać zaplanowanie podróży
- czytamy w miejskim planie transportowym do roku 2030.
Łącznie do 2030 r. powstać ma 9 węzłów i zespołów przystanków w następujących lokalizacjach: Dworzec, Ogólna - Odrodzenia, Ogólna, Druska, Plac Słowiański, Płk. Dąbka - Piłsudskiego, Nowowiejska, Królewiecka - Metalowców, Warszawska - Żuławska.
Węzeł przy dworcu na Grunwaldzkiej odgrywać ma najważniejszą rolę – integracji regionalnych połączeń kolejowych oraz regionalnych i dalekobieżnych połączeń drogowych z elbląską komunikacją miejską i transportem indywidualnym. Ma on zostać wyposażony m.in. w poczekalnię, parkingi (Park&Ride, Bike&Ride, Kiss&Ride), wiaty z ławkami, kasy biletowe i biletomaty. Parkingi typu P&R i B&R utworzone mają zostać także na węzłach Ogólna i Ogólna - Odrodzenia.
W efekcie rozbudowy i przebudowy sieci tramwajowej zmianie ulegną trasy linii tramwajowych oraz wprowadzone zostaną nowe połączenia. W tym celu zostanie opracowany i wdrożony nowy, kompleksowy układ linii elbląskiej komunikacji miejskiej, obejmujący obydwa podsystemy: przewozów tramwajowych i przewozów autobusowych. Wszystkie zmiany mają przynieść do 2030 r. wzrost liczby pasażerów o ok. 1,1 mln.
Cały projekt planu transportowego do 2030 r. znaleźć można tutaj.
Mam nadzieje ze tego gniotu nie dokończy Wrobel i jego ekipa. Platforma albo zostawi Wrobla, albo sie z nim pogrąży
Te tramwaje to musi byc dla kogoś dobra kasiora na lewo.
ja to bym pomyślał o pociągnięciu jednak linii tramwajowej na dzielnice takie jak zawodzie lub zatorze ; albo żeby tramwaj z jaru jechał dalej królewiecką w dół koło szpitala - to też byłoby z korzyścią dla ludzi
A uchwały o polityce transportowej miasta jak nie było, tak nie ma. Co ta ekipa robi w tym UM ?
Filip masz rację i poparcie. A te wypociny transportowe to dno i żaden rozwój. Bez wydłużenia tras i budowy nowych nie będzie zysku. Już jadą puste tramwaje. Dno i tyle jazda na ruinach i to wasz rozwój.
Za wspaniałą modernizację zapłacą motorniczowie, bezskutecznie dopominający się podwyżek. Znowu naczalstwo będzie mydlić im oczy, że podwyżek nie będzie, bo TE i ZKM robią wszystko, żeby podnosić komfort pracy. Wróbel udaje Jarząbka i opowiada, że za 6 mln kupi nowy tabor. Za 6 mln to może kupić 1/4 nowego tramwaju. Do Elbląga znowu sprowadzą odmalowane szroty 40-letnie z Niemiec, nasadzą klombików i krzaczków, odpalą niedziałające monitory na przystankach - i będzie XXII wiek! Co to znaczy "uatrakcyjnienie oferty przewozowej"? Bilet za 10 groszy i motorniczy w stroju Adama? Mierzcie Panowie Radni siły i pieniądze na zamiary!
Park & ride... Śmiechlem.. Dla kogo niby?? Kto przyjedzie do ogromnego Elbląga samochoddm i przesadzie się do tramwaju.. Nawet jeśli znajdzie się dziesięć osób w roku to jakos się pomieszczenia na istniejących parkingach.. Kasa w błoto? :(
A lądowiska będą? Bo jak nie to żaden rozwój komunikacyjny, chyba że chodniki mobilne są w planie.
Bez rozbudowy trakcji Królewiecka/Fromborska/Ogólna/Odrodzenia nie będzie żadnego rozwoju komunikacji tramwajowej!
Wytłumaczcie mi skoro mamy takie założenie na odświeżenie taboru, to dlaczego niedawno zakupiliśmy stare gnioty który tylko generują koszty ? Czyżby ktoś miał w tym jakiś prywatny interes ?