Piątek, 27.12.2024, Imieniny: Zaneta, Jan, Maksym
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Na terenie gminy Frombork powstała unikalna na skalę kraju kładka pieszo - rowerowa

18.11.2015, 11:49:10 Rozmiar tekstu: A A A
Na terenie gminy Frombork powstała unikalna na skalę kraju kładka pieszo - rowerowa
fot. nadesłane

Kolejna część Green Velo, największego projektu infrastruktury rowerowej w Polsce, zakończona. Na terenie gminy Frombork powstała nowa trasa rowerowa z unikalną na skalę ogólnopolską, kompozytową kładką łączącą przeciwległe brzegi rzeki Baudy. Inwestycja kosztowała ponad 5 mln zł brutto.

Najpoważniejszą fazę realizacji projektu stanowiło bez wątpienia wykonanie przeprawy pieszo-rowerowej. Wbicie pali fundamentowych w postaci rur stalowych pod podpory i oczepy, montaż przęseł kompozytowych i balustrad na przęsłach mostowych oraz zabezpieczenie skarp i brzegu – to jedne z wielu zadań, przed jakimi stanął wykonawca inwestycji, firma Skanska.

- Łącznie wykonaliśmy 36 tys. m2 nawierzchni nowych dróg dla rowerzystów. 30 tys. m2 powstało z kruszywa łamanego dodatkowo wzmocnionego geokratą, co gwarantuje poprawę nośności ścieżek. Pozostałe 6 tys. m2, to nawierzchnia bitumiczna – wyjaśnia Tomasz Fałkowski, Menadżer Projektu, Skanska. Inwestycja objęła także budowę 3 punktów MOR (tzw. miejsc obsługi rowerzystów) zaopatrzonych w wiatę wraz ze stojakami na rowery i miejscami do odpoczynku.

Zrealizowana w ramach przedsięwzięcia, unikalna na skalę kraju kładka, stworzona została z kompozytu FRP - polimerów zbrojonych włóknem (fiber reinforced polymers). Jej przęsło jest natomiast indywidualnie projektowaną belką - płytą o zwartej konstrukcji.

- Na uwagę zasługuje fakt, że element ten nie musi być konserwowany. Nie podlega on bowiem korozji biologicznej ani chemicznej, jest odporny na wilgoć i promieniowanie UV oraz inne warunki atmosferyczne. W najprostszych słowach materiał ten nie ulega zmęczeniu nawet na przestrzeni wielu lat – mówi Szymon Wasilewski, Menadżer Projektu, Skanska. - Co ważne, szczególnie latem, żywica termoutwardzalna, z której wykonana jest kładka, nie mięknie pod wpływem wysokiej temperatury.

Wytrzymałość integralnej struktury przeprawy zapewniają głównie włókna szklane. Na bezpieczeństwo konstrukcji duży wpływ ma także celowe ułożenie materiałów kompozytowych. Aby obciążenia wywierane na kładkę rozkładały się równomiernie, 75% włókien szklanych ułożonych zostało w kierunku wzdłużnym,  a 25% w kierunku poprzecznym.

- Najlepiej budowę kładki obrazuje struktura pudełka wypełnionego pianką. Górna i dolna warstwa zapewniają tutaj ramię sił oraz sztywność i wytrzymałość na zginanie - tłumaczy Wasilewski.

Ciężar konstrukcji przęsła kładki to ok. 7,5 tony, tj. ok.175kg/m2, ciężar przęseł ramp - około 120 kg/m2. Przeprawa przeznaczona jest dla ruchu pieszo-rowerowego.

Zrealizowana na terenie gminy Frombork inwestycja to kolejny, zakończony już odcinek składający się na największy projekt infrastruktury rowerowej w Polsce. Droga unikalnego na skalę europejską Wschodniego Szlaku Rowerowego - Green Velo będzie przebiegać między Elblągiem a Końskimi. Dokładnie 1885 km trasy głównej prowadzi przez pięć województw (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie). Na oficjalnej mapie Green Velo wyszczególniono 56 atrakcji turystycznych, jakie możemy zwiedzić podróżując tą najdłuższą arterią rowerową w Polsce.


 

oprac.

Rafał Kadłubowski
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 3

%66.7 %33.3


Komentarze do artykułu (15)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +6
    ~ pil
    Środa, 18.11

    5 milionów????????????????????????????????????????????????????

  2. 2
    +2
    ~ ?
    Środa, 18.11

    innej firmy nie było

  3. 3
    --5
    ~ ja cie
    Środa, 18.11

    za 5 milionów można wybudować 10 domów po 500 tys każdy, w kazdym domu można osiedlic rodzinę uchodzców, a taka rodzina da 8-10 dzieci w ciagu 10 lat, mamy więc 100 ludzi więcej, niech kazdy załozy rodzinę i ma 10 dzieci, po 20 latach mamy małe miasteczko, a tak mamy most bez przyszłości

  4. 4
    +3
    ~ izka
    Środa, 18.11

    a czy ta kładka nie jest za niska ?

  5. 5
    +4
    ~ klasztor
    Środa, 18.11

    A już w niedzielę elbląscy rowerzyści ją sprawdzą. Hurra! http://marecki.home.pl/zapowiedzi-wydarzen/

  6. 6
    +13
    ~ yataman
    Środa, 18.11

    klasztor: jak bedziecie jechac tym green velo przez bazantanie to wezcie lopaty jesli nie bedzie padac to sie tam zakopiecie w tym piachu. w tamtym tygodniu ejchal ciagnik z drewnem i cala ta droge rowerowa pooral. dla mnie to green velo to nieopracowany tandetny bubel. przypuszczam ze kilka osob wyszarpalo na ten bubel kilka ladnych milonow z uni i wieszosc jak to w polszty zostala rozkradziona. pewnie juz za to sobie stawiaja domy. a to cale green velo nie nadaje sie do jazdy rowerem innym niz full

  7. 7
    +3
    ~ szlak Granda Velo
    Środa, 18.11

    mostek rowerowy za 5 mln zł. Kraj k.... złodziei i idiotów

  8. 8
    +1
    ~ AMale już nie koniecznie
    Środa, 18.11

    Tak, to jest właśnie ta polska odmiana tras rowerowych albo drzwi do lasu. No chwała tym, co postawili ten mostek, ale co przed nim i co za nim. Bo za nim jest dobra droga z płyt betonowych aż do samej rzeki Pasłęki (ujścia) - wałami przeciwpowodziowymi - piękne miejsce i piękna trasa. A przed nim jest jedynie normalna szosa - standard polski z wszystkimi wygodami i zagrożeniami wynikającymi z jej korzystania. A wiecie, czym zaczyna się trasa obok Elbląga – nieczynnym promem – i to ma być zachęta czy dopust boży ????????

  9. 9
    +2
    ~ ojro
    Środa, 18.11

    Piękne słomiane inwestycje ! Euro miś wiecznie żywy ! Oczywiście Unia "nie da" na nic pożytecznego. Ale lunaparki, boiska, kładki i tory saneczkowe ? Proszę was bardzo ! Do tego pożyczcie w zachodnich bankach brakującą kwotę i już się możecie "modernizować" !!!

  10. 10
    +1
    ~ putin
    Czwartek, 19.11

    a ja gdzie mieszkam poza krajem wlasnie 5min samochodemodrmnie tez kladke oddana I niemam mozliwosci pokazania po rostu nic wielkiego w porownaniudo tej uczy sie uczyc sie duzo polakow wyjezdza z kraju I mozna miec porownanie 5 baniek za troche betonu I 2000zl na miesac tym co zplacono zadna rewelacja wiecej ralizmu dla tych co pisza

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.191675901413