W listopadzie 2012 roku przyjęto zmieniony "Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gminy Miasta Elbląg na lata 2013-2020", w którym m.in wycofano decyzję o zawieszeniu linii tramwajowej nr 2 w ciągu ulic Królewiecka-Marymoncka. Plan zakłada również zakup 10 używanych, niemieckich tramwajów, które do 2020 roku zostaną zmodernizowane. Miasto na początku 2013 roku zakupiło już dwa z nich. Stare-nowe tramwaje przyjadą do nas z Augsburga i od razu trafią do Poznania, gdzie przejdą gruntowną modernizację.
Dwa używane wagony trójczłonowe, wysokopodłogowe typu M8C, które przywędrują do Elbląga z Niemiec, zostały zakupione za kwotę 13000 EURO za sztukę. Na zakup dwóch z dziesięciu "przecinaków" Miasto podpisało umowę już na początku roku - Wagony zakupione dla Elbląga zostały wyprodukowane w roku 1985. - mówi Ryszard Murawski, zastępca dyrektora Spółki Tramwaje Elbląskie. - W miesiącu maju zostaną przetransportowane do Polski, do Poznania, w celu przebudowy.
Wagony zostaną poddane modernizacji w firmie Modertrans Poznań Sp. z o.o - Przebudowa tych wagonów będzie polegała głównie na wymianie środkowego członu wagonu na człon niskopodłogowy - tłumaczy Ryszard Murawski. - Ułatwi to dostęp do wagonu osobom starszym i niepełnosprawnym na wózkach czy osobom podróżującym z wózkami dziecięcymi.
Nowe tramwaje będą również miały drzwi otwierane z dwóch stron pojazdu. Są również wyposażone w system monitoringu wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Oprócz tego wagony zyskają nowy wygląd z obu stron jego czoła, z ich wzmocnieniem w celu większej ochrony motorniczego podczas ewentualnych kolizji - Wymienione będzie między innymi poszycie wewnętrzne, szyby i siedzenia pasażerów - wymienia Ryszard Murawski. - Wagony zyskają także nową kolorystykę.
Kolorystyka wagonów w Elblągu została wybrana w 2006r. przez mieszkańców miasta w wyniku przeprowadzonego konkursu. Taką kolorystykę posiadają wprowadzone wtedy do ruchu wagony 121N, czyli popularne „ogórki” - Taką też kolorystykę będą miały wagony zakupione w Augsburgu - mówi Ryszard Murawski.
Koszt modernizacji dwóch augsburskich wagonów zamyka się w kwocie 980 tys. złotych za sztukę. To dużo, czy mało? Wagony zostały zakupione za ponad 100 tys. zł a koszt ich renowacji jest prawie dziesięciokrotnie większy.
Jeszcze przed przyjęciem planu zrównoważonego transportu na lata 2013-2020 wielokrotnie dyskutowano o propozycjach prowizorycznych rozwiązań, np. zakupu 10 starych wagonów i ich modernizacji na przestrzeni ośmiu lat. Jesienią 2012 roku na problem ten wskazywał były radny Ryszard Klim - Nic nowego nie odkryliśmy - mówił wtedy.- Idąc przykładem Olsztyna, czy Gdańska, powinniśmy kupić już 10 wagonów zmodernizowanych.
Jak jednak podkreśla Ryszard Murawski wszystko wynika z możliwości finansowych danych miast i ich potrzeb przewozowych - Najtańszy wagon tramwajowy z częścią niskiej podłogi o długości 26 m kosztuje nie mniej niż 3,5 mln złotych - wyjaśnia Ryszard Murawski. - Wiele polskich miast decyduje się na zakup używanych tramwajów zamiast nowych. Tak dzieje się w większych i bogatszych od Elbląga miastach jak i np: Szczecin, Gdańsk czy Kraków.
Z tego co jest napisane, to prawie wszystko zostanie wymienione :)
Czyli 1mln 100 tys.A nie lepiej byłoby wziąć w leasing nowe tramwaje? No chyba że odszkodowanie z pożaru jak za rok będzie pożar to zwróci całą kaskę.
Do fachowców, którzy interesują się tramwajami (wiem, że tacy są w Elblągu) - co sądzicie o tym tramwaju "M8C"? Czy nie będzie palił się jak jego starsi bracia z Niemiec?
O używanie to spadaj !
identyczne tramwaje jeżdżą po modyfikacji w gdańsku i dają radę:)
Ciekawy jestem jaki jest koszt nowego tramwaju.
czyli 2 z 10 będą kosztować nas 1 100 000 zł a wszystkie 10 to 5 500 000 zł czyli wartość jednego "ogórka" ale ja osobiście wolałbym mieć jeden nowy PESA 121N niż 10 "nowych-starych" helmutów które za pare lat zaczną się też pewnie palić
uuuu to teraz takie tramwaje sa w Niemcach na wystawkach?
Wymienić to trzeba najpierw torowiska albo wykopać tunele metra (patrząc na krajobraz masta do tego nam bliżej). Na odcinkach prostych obecne torowiska wyglądają jak tory w rollercoasterze ;-). Jak już to się zmieni to kupujcie nawet TGV do modernizacji!!!
POpaprańcy kupili szkopski złom i wwalą kupe kasy zeby to ***o za chwile paliło sie na torach