Wtorek, 5.11.2024, Imieniny: Elzbieta, Zachariasz, Slawomir
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Zwodzone kładki i reprezentacyjny bulwar

24.08.2010, 15:10:00 Rozmiar tekstu: A A A
Zwodzone kładki i reprezentacyjny bulwar
Wizualizacja mostu zwodzonego w ciągu ul. Studziennej

Już za rok wschodnie nabrzeże rzeki Elbląg ma się zmienić nie do poznania. Miasto zamierza przywrócić historyczną zabudowę tej najstarszej i najbardziej reprezentatywnej części Elbląga. Obie istniejące kładki zastąpią mosty zwodzone – drogowy i pieszy. Nowy wygląd zyska także Bulwar Zygmunta Augusta, który zostanie w pełni przystosowany do obsługi żeglugi pasażerskiej i turystycznej. W ostatnich dniach Magistrat wyłonił wykonawcę tej inwestycji. Pracami budowlanymi zajmie się warszawska spółka Warbud. W najbliższym czasie ma dojść do podpisania  umowy ze zwycięzcą przetargu.

Inwestycja polegać będzie na modernizacji wschodniego nabrzeża rzeki Elbląg przy Bulwarze Zygmunta Augusta, połączonej z przebudową istniejących staromiejskich kładek. Opracowanie obejmuje również wykonanie dróg połączonych z nowo zaprojektowanymi mostami zwodzonymi oraz rozbiórkę i przebudowę fragmentów istniejących nawierzchni ulic Studziennej, Orlej i Giełdowej do skrzyżowania z ul. Warszawską.(wraz budową nowych utwardzonych nawierzchni drogowych, chodników, zjazdów z niezbędnymi robotami ziemnymi).

Dwa nowe mosty zwodzone

W przyszłym roku Stare Miasto zyska nowe połączenie kołowe z Wyspą Spichrzów. Projekt przewiduje połączenie ulicy Studziennej i Orlej samochodowym mostem zwodzonym. Będzie on jednak dostępny wyłącznie dla pojazdów uprzywilejowanych. Nad rzeką Elbląg przebiegać będzie ciąg komunikacyjny z jezdnią o szerokości 6 m, przechodzącą w przekrój 7 m w obrębie skrzyżowania z ulicą Wodną oraz chodnikami o szerokości około 3 m po obu jej stronach.

Tak zwany most dolny stanowić będzie konstrukcja zwodzona, trójprzęsłowa, o przęśle środkowym dwuklapowym podnoszonym. Przęsła boczne będą przęsłami stałymi. Szerokość przejścia żeglugowego wyniesie 16 m. Most będzie miał szerokość 12.2 m i składał się będzie z części drogowej o szerokości 6 m oraz części pieszej i rowerowej o szerokości 2 m. Do wykończenia konstrukcji mostu wykorzystana będzie jasnoczerwona cegła klinkierowa.

Z kolei kładka w ciągu ulicy Mostowej nie zmieni swojej funkcji i nadal będzie stanowić ciąg pieszo-rowerowy. Po przebudowie, będzie to jednak zwodzony obiekt mostowy o pochyleniu podłużnym zmiennym nieprzekraczającym 4% i spadku poprzecznym w stronę wpustów ulicznych.

Podobnie jak most dolny w ciągu ul. Studziennej, most górny będzie konstrukcją trójprzęsłowa z podnoszonym przęsłem środkowym, dwuklapowym. Przęsła boczne będą przęsłami stałymi. Szerokość przejścia żeglugowego również wyniesie 16 m. Most dolny będzie jednak mniejszy od sąsiada. Jego szerokość wynosić będzie 6.4 m. Most dolny wyróżniać będą dwa kioski na podporach pośrednich, nawiązujące w dużym stopniu do wyglądu historycznego tego obiektu. W pomieszczeniu na podporze wschodniej znajdować się będzie pulpit sterowniczy do otwierania i zamykania mostów. Most w ciągu Studziennej wykończony będzie z beżowo-szarego piaskowca.

Przy budowie nawierzchni obu mostów  wykorzystane zostaną materiały naturalne tj. kamień (partie nieruchome mostu) i drewno (partie ruchome).

Bulwar będzie prawdziwą wizytówką

Przebudowa wschodniego nabrzeża rzeki Elbląg obejmować będzie również zmianę wyglądu najbardziej reprezentacyjnego odcinka Bulwaru Zygmunta Augusta pomiędzy obu mostami. Cześć ta, w momencie podniesienia stanu wód rz. Elbląg, nie będzie już narażona na podtopienia. Zmodernizowane nabrzeże Bulwaru zostanie bowiem podniesione o około 1 m. Jego nawierzchnia wykonana zostanie z kostki kamiennej i płyt kamiennych z jednostronnym spadkiem w stronę odwodnienia liniowego.

Nowy Bulwar podzielony zostanie na trzy strefy funkcjonalne: strefę komunikacyjną (najbardziej odsuniętą od krawędzi nabrzeża, przeznaczoną dla ruchu pieszego i rowerowego), strefę buforową (rozdzielającą, w której zlokalizowane będą elementy małej architektury takie jak ławki, zieleń kontenerowa, rzeźby itp.) oraz ścieżkę cumowniczą i strefę obsługi nabrzeża (wraz z wyposażeniem niezbędnym dla obsługi jachtów).

Nad Bulwarem będą cumować jednostki do 100 m długości


Celem tej inwestycji będzie poprawa infrastruktury Portu Morskiego Elbląg w zakresie obsługi żeglugi pasażerskiej i turystycznej. Realizacja mostów zwodzonych w miejscu istniejących (tymczasowych) kładek pieszych, ma umożliwić dostęp do wszystkich akwenów i nabrzeży elbląskiego portu, także tych zlokalizowanych wzdłuż rzeki Elbląg powyżej mostu drogowego w ciągu Alei Tysiąclecia, dla jednostek o szerokości 15 m i długości do 100 m na obszar całego akwatorium Portu Morskiego Elbląg.

Jak podkreśla Urząd Miejski, kolejnym istotnym czynnikiem rozwojowym portu będzie poprawa obsługi indywidualnej żeglugi turystyczno – rekreacyjnej (jachtów żaglowych i motorowych). Na dzień dzisiejszy w rejonie Starego Miasta i Wyspy Spichrzów postój jednostek tego typu odbywa się w miejscach przygodnych, bez jakiejkolwiek infrastruktury technicznej i sanitarnej. Realizacja inwestycji stworzy więc warunki dla obsługi małych jednostek turystycznych zgodnie z obowiązującymi współcześnie standardami (zaopatrzenie w energię elektryczną, wodę pitną). Zakłada się, że w obrębie Starego Miasta i Wyspy Spichrzów możliwa będzie jednoczesna obsługa statku pasażerskiego typu „Polonaise”, statku typu SPJK, oraz możliwość postoju ok. 10 jachtów o długości do 15 m.

Jest wykonawca

Miasto ogłosiło przetarg na wykonawcę robót budowlanych we wrześniu 2009 r. Dopiero w ubiegłym tygodniu, a więc po 11 miesiącach, doszło do jego rozstrzygnięcia. Jako najkorzystniejszą wybrano ofertę firmy Warbud S.A. z Warszawy. Wynik przetargu jeszcze się nie uprawomocnił.

Łącznie całe zadanie, wraz z pracami budowlanymi, pochłonie ponad 32,7 mln zł.

Inwestycja pod nazwą „Modernizacja i rozbudowa infrastruktury Portu Morskiego w Elblągu (w obrębie Starego Miasta)” zostanie dofinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach „Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko” na kwotę 16 mln zł.

Wszystkie prace powinny zakończyć się do 31 grudnia 2011 r.

Rafał Kadłubowski
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 6 )


Komentarze do artykułu (38)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ skuter
    Wtorek, 24.08

    Jaka żaglówka wpłynie do portu z podniesionym masztem ? Przecież przeszkadza most kolejowy . Więc będzie to przystań dla kajaków.

  2. 2
    0
    ~ posadki posadki ;-)
    Wtorek, 24.08

    Znów to samo, nawet nikt się nie pofatygował z nowymi wizualizacjami co dziwne przy projekcie za 47 mln. A tak na marginesie .... hurrrraaaaa ! Nowe posady ! Co najmniej 4 dla samych mostowych cieciów ! A wiadomo że cieć musi mieć kierownictwo nad sobą !

  3. 3
    0
    ~ vkx
    Wtorek, 24.08

    A zabudowy (odbudowy kamienic) wzdłuż bulwaru dalej brak...

  4. 4
    0
    ~ typowy elblong
    Wtorek, 24.08

    A ja protestuje, jeszcze nie wiem dlaczego, ale to nie jest wazne, wazne ze protestuje, wiec sie przylaczajcie.

  5. 5
    0
    ~ M.
    Wtorek, 24.08

    Po zrobieniu tego pozostanie odcinek przy żegludze (mam nadzieję, że ten szpetny budynek zostanie przebudowany, zastąpiony, cokolwiek, byle ładniej), który mam nadzieję, że także zostanie zrobiony niebawem, potem także fragment do mostu drogowego, wszak teren przy muzeum i protkuraturze, także wart jest podwyższenia i podniesnienie jego walorów estetycznych. No i oczywiście strona zachodniego brzegu, czyli Wyspa Spichrzów. Naprawdę ciekaw jestem czy jacyś sensowni inwestorzy się zdeklarują do inwestowania tam.

  6. 6
    0
    ~ kkk
    Wtorek, 24.08

    port a gdzie zaopatrzenie w gaz wode prad ? ja tylko haki do cumowania widze... marnujemy potencjal miejsca w ktorym zyjemy.

  7. 7
    0
    ~ stary elblazanin
    Wtorek, 24.08

    I znów tylko obiecanki przedwyborcze .Czego to nie miało być ,co to nie miało powstać zabrakło by strony do napisania.Może najpierw niech wszystkie obietnice zaczną się budować ! Na rzece Elbląg był most zwodzony po co go demontowano ,wydano pieniądze na budowę kładki teraz do rozebrania i znów most podnoszony.Kiedy w Elblągu zapanuje porządek w myśleniu i w wydawaniu pieniędzy,obiecano zabudowę Wyspy Spichrzów miała powstać Osada Truso zrekonstruowana cały teren miał się zmienić ?Tylko czcze gadanie roboty zero tak jest ze wszystkim,rudera -żegluga budynek stoi tyle lat i szpeci.Nikt przez tyle lat nie myślał z głową i czynem o tym terenie jak i o całym mieście.Jest mnie przykro jako staremu mieszkańcowi Elbląga że miasto upada a pozostają tylko OBIETNICE.To jest przykre że politycy naprawdę odwrócili się od rozwoju miasta Elbląga.

  8. 8
    0
    ~ sceptyczny
    Wtorek, 24.08

    Jeśli warbud będzie budował te mosty jak to robi na siódemce to i o następne wybory samorządowe zahaczy termin ukończenia tej ciekawej inwestycji. Do vkx: oby bulwaru nie zabudowali bo szkoda zasłaniać katedrę coraz bardziej wymyślnymi "kamieniczkami" (np. jak nowo powstająca na rogu Sukienniczej i Stary Rynek cała ze szkła - gdzie był konserwator zabytków kiedy zatwierdzali projekt - chyba pod stołem kopertę przeliczał)

  9. 9
    0
    ~ stefan
    Wtorek, 24.08

    Czy prezydent musi wszystko robić dwa razy , to kosztuje też dwa razy .

  10. 10
    0
    ~ Protestant
    Wtorek, 24.08

    Jako typowy Elblążanin wypowiadający się na forum, nie zgadzam się na budowanie czegokolwiek w Elblągu.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.991189956665