Od czerwca nowe linie autobusowe i rozkłady jazdy, a do 2028 roku również modernizacja torowisk, dostawa nowych tramwajów i przetarg na przewoźnika. Władze miasta zaprezentowały plan zmian w komunikacji miejskiej. Tego oczekiwali elblążanie?
Elbląską komunikację miejską czeka rewolucja - ta ostatnia wprowadzona w 2021 roku do dziś krytykowana jest przez wielu elblążan. We wtorek, 29 kwietnia, poznaliśmy plan zmian, które mają być realizowane etapami do 2028 roku. Tylko w tym roku mają kosztować 1,4 mln zł. Prezydent zapewnia, że nie planuje w związku z tym podwyżek cen biletów.
Nowe rozkłady jazdy i nowe linie autobusowe wprowadzone zostaną w czerwcu tego roku. W mieście pojawi się nowa linia nr 10, a linia nr 11 będzie kursować zmienioną trasą. Nieznacznie zmodyfikowana zostanie również trasa linii nr 13 - zwiększona zostanie częstotliwość kursowania tych autobusów na Modrzewinę oraz nr 20.
Przede wszystkim chciałbym zwrócić uwagę na dostosowanie tras w nowym układzie do próśb mieszkańców związanych z powrotem długich linii średnicowych. Jak wynikało z konsultacji, mieszkańcy wolą jechać dłużej jednym pojazdem niż częściej się przesiadać. W związku z tym uruchamiamy nową linię autobusową nr 11. Będzie jechała praktycznie przez całe miasto, objeżdżając takie ważne punkty, jak cmentarz, dworzec, szpitale i zajeżdżając do Rubna. Trasa ta wchłonie dotychczasowe linie nr 22 i 23. Autobusy na nowej linii będą kursować co 25 minut
- mówił Piotr Kowal, wiceprezydent Elbląga podczas briefingu prasowego.
- Na prośbę mieszkańców Dąbrowy, którzy chcieli bezpośredniego połączenia ze Starym Miastem i CRW Dolinka uruchamiamy również nową linię nr 10. Na ulicy Moniuszki przy CRW Dolinka – dla tej linii oraz dla linii nr 20 uruchomiony będzie nowy przystanek. Wzmacniamy również linię nr 13, (wydłużając trasę o wariantowe kursy na Modrzewinę) - dodał wiceprezydent.
Zmiany czekają również komunikację tramwajową. Oprócz wzmocnienia taboru planowane są również modernizacje trzech odcinków torowiska. - W tym roku rozpoczynamy realizację wartego ponad 184 mln złotych projektu polegającego na modernizacji sześciu odcinków trakcji tramwajowej i zakupie nowego taboru. Trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy I etapu prac – przebudowy skrzyżowania Al. Piłsudskiego i Płk. Dąbka - podkreślił Michał Missan, prezydent Elbląga.
Miasto planuje, że modernizacja torowiska na Al. Piłsudskiego i ul. Płk. Dąbka zakończy się do października 2026 roku. Dopiero wtedy zwiększona zostanie częstotliwość kursowania tramwajów linii nr 4.
Do grudnia 2026 roku powinna się zakończyć modernizacja torowiska przy ul. 1 Maja, a w marcu 2027 roku kolejnego odcinka, tym razem przy al. Grunwaldzkiej. Wszystkie zmiany w komunikacji miejskiej w Elblągu mają zostać wprowadzone do 2028 roku.
Jedną z moich obietnic wyborczych było wprowadzenie zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej zgodnych z oczekiwaniami elblążanek i elblążan. Pierwsze konsultacje społeczne dotyczyły właśnie tej kwestii. Ponad 3 tysiące mieszkańców wypowiedziało się, jakich zmian oczekują. I na tej podstawie już w maju wprowadzamy pierwsze ułatwienia, a od 1 czerwca wprowadzamy zmiany w rozkładach i trasach linii autobusowych. Na tym jednak nie poprzestajemy. Naszym celem jest, aby w 2028 roku w mieście funkcjonowała całkowicie nowoczesna i ekologiczna komunikacja miejska. I jest to bardzo realna obietnica
– podkreślił prezydent Michał Missan.
Cały proces rozpocznie się już w maju, kampanią informacyjną. Oprócz informacji w Internecie przygotowywane są wydrukowane mapy oraz naklejki z kodami QR. Wszystkie zmiany będą również monitorowane i w miarę możliwości dostosowywane do ewentualnych uwag mieszkańców. Będzie je można zgłaszać bezpośrednio do ZKM na numer 55 230 79 00 i mailowo: zkm@elblag.com.pl.
Czy takich zmian oczekiwali elblążanie? Prezydent zapowiedział, że władze miasta czekają na informację zwrotną od mieszkańców.
Nie zamykamy się na uwagi mieszkańców. Jesteśmy gotowi prowadzić ewaluację tej zmiany. Chcielibyśmy się dowiedzieć od mieszkańców, co o tym sądzą, żeby mieszkanki i mieszkańcy wypowiedzieli się na temat tych zmian
- podkreślił prezydent Elbląga.
Część planowanych zmian w komunikacji miejskiej:
Nowa linia autobusowa „11”:
Nowakowo-Rubno-Mazurska – Odrodzenia-Płk. Dąbka – Nowowiejska – Agrykola- Sienkiewicza – Mickiewicza – Dworzec- Grunwaldzka- Żeromskiego -Bema – Łęczycka – Grottgera – Grunwaldzka – Rawska – Łęczycka – Dębica- Stagniewo
Nowa linia autobusowa „10”:
Dworzec – Grunwaldzka – Tysiąclecia – Rycerska- Plac Słowiański- Armii Krajowej- 12 Lutego – Królewiecka – Szymanowskiego – Moniuszki – Królewiecka – Dąbrowa
Nowy przystanek autobusowy na ulicy Moniuszki przy CRW Dolinka – dla trasy linii 10 i dla 20 (na kierunku do Milejewa i Dąbrowy)
Korekta trasy Linii autobusowej „20” (na kierunku do Milejewa)
Wjeżdżać będzie w ul. Szymanowskiego, gdzie obsłuży dojeżdżających do Zespołu Szkół Gospodarczych, a następnie wjedzie w ul. Moniuszki, gdzie znajdzie się nowy przystanek przy zespole basenowym.
Wzmocnienie linii autobusowej „13”
Dodatkowa brygada (czyli autobus), aby poprawić komunikację na Modrzewinę, w związku z rozwojem tej przemysłowej dzielnicy miasta. Dzięki temu zwiększona zostanie też częstotliwość kursowania autobusów tej linii.
Nowe wiaty przystankowe:
Nowe wiaty przystankowe zamontowane zostaną jeszcze w w miejscach, które wskazali mieszkańcy
Konopnickiej - Niepodległości (przy rondzie)
Nad Jarem - Broniewskiego
Nad Jarem - Tuwima
Bielany - przy kościele
Próchnik - Strumykowa
Grażyny i Haliny, dostały linie na cmentarz i to wszystko z tych wypocin a 10 jeszcze...
Pytanie zasadnicze w jakim mieście w Polsce jeżdżą tramwaje z Turcji ????? Odpowiedź jest 🔥 jedna , i dziękujemy za wasalstwo . Linia kolejowa 254 będzie żyła , bez was sobie poradzimy .
Ten członek PO dotrzymuje słowa - obiecał, że po roku "planowania", w rocznicę jego prezydentury będzie, długo społecznie konsultowana i planistom opłacana, reorganizacja komunikacji miejskiej dla ludzi. I , zgodnie z oczekiwaniami, terminu nie dotrzyma. Ponadto reforma może być gorsza od poprzedniego planu. Kilka szminek byle zatkać dziurę obojętności na potrzeby społeczne. Jedyne co się zmieniło przez ten rok, to od początku kwietnia zniknął uśmiech suszyzęba - pewnie się zorientował, że rok mija a on nawet nie zaczął administrować miastem, a o zarządzaniu nie ma pojęcia. Czy Kowal w UM odpowiada za komunikację miejską? Od dwóch miesięcy chodzi za Missanem jak Missan za Wróblewskim. Widać Pani V-ce wstydzi się bełkotu Michasia.
Może i fana trasa Lini nr 11 tylko dla nielicznych myślę. Z centrum miasta można się wszędzie dostać a co z mieszkańcami wyspy Nowakowskiej bo my też jeździmy do miasta. Linia powinna być po starej trasie tak jak było kiedyś bo nie rozumiem po co komu przystanek na Żeromskiego przy szpitalu!!!!
Znam na pamięć trasę dawnej 11tki do której to trasy podobno powracają . Niestety tylko podobno , bo trasa w mieście została wydłużona o kolejne ""ósemki"" , wokół Agrikola , dworca i Rawskiej (tu - jak dotychczas ) Przez ten czas który potrzebny będzie do dojazdu z DĄbka na Dębicę to pociągiem dotrzemy w okolice Pruszcza Gdańskiego . Ci ludzie nie maja pojęcia co oznacza dla ludzi starych tłuc sie zatłoczonym autobusem na cmentarz prawie godzinę . Zwijają trzy linie aby utworzyć to coś i nazywają powrotem do starej 11 . Oprócz tego postanowili zdublować trase 20tki nową linią nr 10 .
Zapowiada się interesująco, w dużej mierze nowy rozkład jak widać jest przyjęty po konsultacjach. Pierwsze dni z nowym rozkładem dadzą odpowiedzi czy zostanie przyjęty przez elblążan, póki co jak wynika z wypowiedzi prezydenta i kierownika ZKM można patrzeć na te rozwiązania z optymizmem.
A co z połączeniem z ulicy skrzydlatej lub malborskiej żeby dojechać na 5.30 koło cerefura ?
do Haliny = wg polityki władz miejskich ani Zatorze, ani Zawodzie to nie Elbląg
To czyli jak będę chciał gdzieś się dostać będą musiał tarabanić nie jak teraz z dwóch przesiadek tylko trzy lub więcej i czekać po kilka godzin na przystanku
W końcu częściej 13!!!