Oddane niedawno do użytku, przebudowane skrzyżowanie ulic 12 Lutego – Armii Krajowej – Grota-Roweckiego ma być ułatwieniem nie tylko dla kierowców, ale i dla pieszych. Czy rzeczywiście tak jest? I czy przejście przez „zebrę” jest proste także dla osób niewidomych i niedowidzących?
Problem nakreślaliśmy ostatnio w artykule naszej redakcyjnej koleżanki "Sygnalizacja świetlna z dezorientującym dźwiękiem". Przechodząc przez drogową "zebrę" prowadzącą od dawnego "Feniksu" w stronę ul. Hetmańskiej można było bowiem usłyszeć dziwny dźwięk, który w założeniu miał ułatwiać niewidomym i niedowidzącym przejście na drugą stronę jezdni, a przypominał nieco sygnał nadawany przez cofającą ciężarówkę lub śmieciarkę.
W tej sprawie skontaktowaliśmy się z Polskim Związkiem Niewidomych-Koło w Elblągu, z zapytaniem, czy taki sygnał stanowiłby problem dla osób z zaburzeniami słuchu i czy łatwo byłoby go odróżnić od np. hałasu ulicznego. Prezes Zarządu, Janina Maksymowicz wprawdzie nie była wtedy w stanie odpowiedzieć nam na to pytanie, ale obiecała osobiście zbadać ten problem.
Po rekonesansie pani Janiny okazało się, że dźwięk nowej sygnalizacji, osobom niedowidzącym i ociemniałym może rzeczywiście sprawić problem, gdyż jest niewyraźny i całkowicie wtapia się w hałas ulicy. Dzieje się tak ponieważ jest on zbyt cichy, a jego częstotliwość jest zbyt niska.
Wprawdzie na ujednolicenie sygnalizacji dźwiękowej w całym mieście przyjdzie nam czekać jeszcze kilka lat, ale problemy osób niedowidzących i niewidomych zostały jednak dostrzeżone w naszym mieście. Dzisiaj bowiem, na newralgicznym skrzyżowaniu spotkaliśmy inżyniera, który z ramienia Departamentu Zarządu Dróg naprawiał puszkę sygnalizatora - Rzeczywiście odbyło się spotkanie przedstawicieli DZD, inżyniera i osób ociemniałychi niedowidzących, na którym podjęto decyzję o zmianie dotychczasowego dźwięku nowych sygnalizatorów i ustawienia innych, mocniejszych tonów, w wysokościach, jakie najbardziej odpowiadają osobom z dysfunkcjami narządu wzroku - poinformowała nas Anna Kleina, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Elblągu. - W najbliższym czasie dźwięk ten zostanie zmieniony we wszystkich sygnalizatorach.
Do tego ta sygnalizacja dla pieszych jest ustawiona bez sensu. Powinna być dwu etapowa i skoordynowana ze światłami do lewoskrętów. A tak stoją piesi i kierowcy ale jak jest zielone to trzeba biec.
POWINNY BYĆ NAGRANE SŁOWA PROSZĘ W CHODZIĆ NA PRZEJŚĆIE ,PROSZĘ IŚĆ , STOP, KONIEC PRZEJŚCIA ITD.
to dobrze, może i zlikwiduja ten komplenie poroniony pomysł z kontrapasem i odkorkuja Wspólą?
Na strzałce w lewo jadąc od ul. Hetmańskiej przejadą ledwo 2 - 3 samochody. Reszta na czerwonym łamiąc wszelkie przepisy. Przejścia dla pieszych we Wrocławiu: Komunikaty słowne " światło zielone", "światło zielone" biiip "światło czerwone"..... Jakie proste - prawda?
Skrzyżowanie nowe koło Biedronki miało być sprzyjające dla kierowców ale jest zmorą dla kierowców aszczegłnie skręcających z ul.Grota-Roweckiego w prawo do ul.12 lutego ,po zapaleniu się zielonego światła jak zdążą przejechać trzy poj.to jest góra,zielone światło pali się około sekundy a jeszcze jest przejście dla pieszych,tworzą się straszne kolejki aż do ul.skrzyżowania z ul.Trauguta ,czy to jest takie trudne ażeby wyregulować tak jak jest skręcając na skrzyżowaniu w lewo z ul.płk.Dąbka do ul Nowowiejskiej,
Dlaczego w tym miejscu nie powstało rondo które rozładowuje ruch płynnie. Mądre głowy zrobili takie same skrzyżowanie jak kiedyś no i problem korków w tym mieście będzie trwał nadal.
A gdzie tory tramwajowe bo ich nie widzę.
Dlaczego nie ma przejścia dla pieszych koło czołgu do parku gdzie są podjazdy na wózki i schody.Trzeba chodzić taki kawał i znów piesi są gonieni chen daleko do skrzyżowania.
Kontrpasy zlikwidują tylko już nie wybierajcie Nowaczyków i Turlejów...
CHYBA WZROKU A NIE SŁUCHU