Dwie kładki dla pieszych nad rzeką Elbląg na Starym Mieście, zostaną przebudowane na obiekty mostowe zwodzone. Przebudowany zostanie również bulwarowy odcinek pomiędzy tymi kładkami. Miasto w ten sposób chce wrócić do historycznej zabudowy tej najstarszej i najbardziej reprezentatywnej części Elbląga.
Obie istniejące kładki, ta w ciągu ulicy Studziennej i ta w ciągu ulicy Mostowej, zostaną przebudowane na zwodzone wraz z układem komunikacyjnym włączenia nowych obiektów mostowych do istniejącej infrastruktury drogowej. Oba mosty mają być sterowane automatycznie z jednego punktu dyspozytorskiego.
Most w ciągu ulicy Studziennej zostanie zaprojektowany jako trzyprzęsłowy z przęsłem środkowym zwodzonym, który będzie zapewniał swobodną żeglugę po rzece Elbląg. Obiekt o długości 56 m i szerokości około 9 m, przeznaczony będzie dla ruchu pojazdów osobowych z chodnikiem dla pieszych, z chodnikiem dla rowerzystów, oświetleniem ulicznym i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Tyle samo przęseł będzie miał most w ciągu ulicy Mostowej. Tu jednak obiekt (długi na 50 m i szeroki na ok. 6 m) przeznaczony będzie wyłącznie dla ruchu pieszych i rowerzystów. Wraz z nim powstanie oświetlenie uliczne i urządzenia brd.
Przebudowie ulegnie również istniejące wschodnie nabrzeże rzeki Elbląg przy Bulwarze Zygmunta Augusta, na odcinku pomiędzy istniejącymi kładkami dla pieszych. Będzie ono przystosowane do obsługi jachtów i dużych statków pasażerskich o długości do 100 m i zanurzeniu do 2,5 m. Na wspomnianym odcinku powstanie przystań pasażerska i reprezentacyjny bulwar nad rzeką Elbląg.
Znamy już wykonawcę, który zajmie się opracowaniem dokumentacji projektowo – kosztorysowej. Będzie nim Biuro Projektowo – Inżynierskie „Redan” ze Szczecina. Wykonanie projektu, który powinien być gotowy do 15 maja 2008 r., kosztować będzie miasto 720 tys. zł. Łącznie całe zadanie, wraz z pracami budowlanymi, pochłonie 22 mln zł.
Inwestycyja pod nazwą „Modernizacja i rozbudowa infrastruktury Portu Morskiego w Elblągu (w obrębie Starego Miasta)” zostanie dofinansowane z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na kwotę 18,8 mln zł. Zadanie ma zostać zrealizowane do 2010 r.
Na fotografii jedna z historycznych zwodzonych kładek na elbląskiej Starówce
najpierw trzeba przekopać Mierzeję, tylko teraz znowu ten pomysł poszedł w sferę marzeń :(
Most w przebiegu ul. Mostowej nazywał się Hohe Brücke, czyli Most Wysoki, bowiem jest położony nad nieco wyższym nurtem rzeki Elbląg. Natomiast most w przebiegu ul. Studziennej nazywał się Leege Brücke, czyli Most Niski, Most Nizinny. Nabrzeże między tymi mostami nazywano "Am Elbing", czyli "Nad rzeką Elbląg", "Fischmarkt" - "Targ Rybny", albo "Hermann Balk Ufer" - Nabrzeże Hermanna Balka. Po drugiej stronie rzeki ulica nadbrzeżna nazywała się "Lübecker Ufer", czyli "Nabrzeże Lubeckie", dzisiaj zdaje się Pobrzeże Gdańskie. To trochę dziwne, że w Elblągu nie ma dzisiaj ul. Lubeckiej, czy jakiegoś innego upamiętnienia Lubeki. Przecież pierwszymi mieszkańcami Elbląga byli kupcy z Lubeki, którzy postawili m.in. kościół św. Mikołaja na wzór katedry w Lubece. Elbląg uzykał też prawa miejskie na wzorze lubeckim. W prawie każdym większym mieście niemieckim jest natomiast "Elbinger Straße".
Może sie myle ale po co zobaczcie jaki koszt jest tej przebudowy czy elbląg niepotrzebuje czego innego niż jakiś most zwodzony miedzyinnymi naprawe nawierzchni drogi przy ulicy browarnej jak tam sie jedzie to niewiadomo czy koła sie nie zostawiło przy ZKM :///
"Będzie ono przystosowane do obsługi jachtów i dużych statków pasażerskich o długości do 100 m i zanurzeniu do 2,5 m".A co z pogłębieniem toru wodnego ? Inaczej będzie porażka jak z elbląskim portem...
do k1: czy ty czytasz czasem gazety? Za niecąłe 100 dni bedzie gotowy projekt, ktory powie nam czy wybudowanie przekopu bedzie szkodliwe czy tez nie. i wtedy juz nic nie zatrzyma inwestycji, ktora bedzie gotowa przed rokiem 2002. Rozwazana jest tez budowa tunelu zamiast mostu wantowego nad przekopem.
Ulica Browarna i remont - proszę bardzo: http://www.umelblag.pl/funduszeUE/?page=articles&ShowOne=83&cat=22
jakos nikt nie mowi o mostach kolejowych z kazdej strony w gore i dol rzeki, ktore skutecznie zatrzymaja duze statki i wieksze jachty. Moze jakas Omega przebije sie na Stare Miasto.
Elbląg wkładając tylko 4 mln złotych może śmiało zrobić ten zwodzony most. Jest do raz, że atrakcja, a dwa kolejny krok do poprawy funkcjonowania kanału Elbląskiego. Wszystkiego na raz nie da sie zrobić. Od czegoś trzeba zacząć...