Od roku trwa batalia władz gminy Elbląg i mieszkańców Gronowa Górnego z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie w sprawie wytyczenia dojazdu do planowanego centrum handlowego „Rapsodia”. Kiedy wszystkie argumenty w rozmowach wyczerpały się, wójt gminy Genowefa Kwoczek wystosowała pismo do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o pomoc. Po kilku miesiącach minister odpisał. Resort nie widzi możliwości realizacji koncepcji, które przygotował Urząd Gminy Elbląg.
Przypomnijmy, że Gmina Wiejska Elbląg zwróciła się z prośbą do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka o pomoc w rozwikłaniu problemu dojazdu do Gronowa Górnego. Mimo wielu koncepcji, które przedstawiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie, żadna z nich nie została zaakceptowana przez władze Gminy Wiejskiej Elbląg i Sołectwa w Gronowie Górnym. Zakładały one bowiem praktycznie wyburzenie części tej wsi i dość długi okres realizacji – od 10 do 30 lat. Wójt gminy Genowefa Kwoczek wraz ze swoim zespołem ekspertów opracowała prostą i dogodną dla wszystkich koncepcję dróg dojazdowych. Co więcej – Spirit International – irlandzki inwestor, który będzie budował centrum handlowe w Gronowie Górnym zdecydował, że sfinansuje wykonanie koncepcji dojazdu przygotowanej przez Gminę Wiejską Elbląg. Szkopuł w tym, że dyrekcja GDDKIA w Olsztynie nie chce nawet słyszeć o rozwiązaniu przedstawionym przez Gminę Wiejską Elbląg. Wskazuje natomiast na własne projekty, które według GDDKIA w Olsztynie są zgodne z prawem i właściwe do wykonania.
Przedstawiciele obu stron kilkukrotnie spotykali się na rozmowach w tej sprawie. Na nic one jednak się nie zdały poprzez upór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.
- Mówią nam „nie, bo nie” – mówi wicewójt gminy Elbląg, Zygmunt Tucholski. – Twierdzą, że nasz projekt nie jest zgodny z prawem. Podczas gdy my posiadamy opinię aż trzech niezależnych ośrodków eksperckich, które twierdzą coś innego. Dlatego prosimy o pomoc ministra infrastruktury.
Tymczasem Ministerstwo Infrastruktury w końcu wydało swoją opinię w tej sprawie. W piśmie do wójt gminy Elbląg Genowefy Kwoczek minister wskazał, że gminna koncepcja dojazdów „zakłóca podstawowe funkcje drogi ekspresowej, tj. bezpieczeństwo i efektywność ruchu drogowego”. Takiej odpowiedzi w Urzędzie Gminy nie spodziewano się.
Na spotkaniu z mieszkańcami Gronowa Górnego wójt Genowefa Kwoczek zapowiedziała ponowną interwencję w Ministerstwie Infrastruktury w tej sprawie.
Warto przypomnieć, że na temat koncepcji Gminy Wiejskiej Elbląg wypowiedziały się pozytywnie trzy ośrodki eksperckie: Instytut Budowy Dróg i Mostów w Warszawie, Akademia Bezpiecznego Ruchu Drogowego w Szczecinie oraz Politechnika Gdańska. Żaden z tych ośrodków nie stwierdził, aby koncepcja Gminy Wiejskiej była niezgodna z prawem czy też stanowiła zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Aby wyjść z impasu komunikacyjnego, Gmina Wiejska Elbląg proponuje rozbudowę istniejącego węzła Elbląg - Wschód. Rozbudowa polegałaby na podłączeniu do węzła ulicy klasy Z przechodzącej nad drogą S7 po wiadukcie WD-15 i obsługującej przyległe do węzła tereny inwestycyjne.
- Rozbudowa węzła, w zależności od wariantu, polegałaby na dobudowaniu jezdni zbierająco-rozprowadzającej na kierunku Warszawa-Gdańsk. Łącznica ta zaczynałaby się pasem wyłączenia z drogi S7 przed wiaduktem WD-15. Następnie poprzez dwie łącznice (zjazdową i wjazdową) byłaby połączona z rondem na skrzyżowaniu ulicy klasy Z przechodzącej po wiadukcie WD-15 z ul. Szafirową – mówi wicewójt Zygmunt Tucholski. - Koniec projektowanej drogi zbierająco - rozprowadzającej znajdowałby się na przecięciu z istniejącą łącznicą zjazdową w kierunku drogi S22 węzła Elbląg - Wschód. Jeden pas ruchu wyprowadzałby pojazdy w kierunku na Kaliningrad a drugi w kierunku ul. Pasłęckiej. Na skrzyżowaniu z istniejących łącznic z ul. Pasłęcką byłby możliwy skręt w lewo w kierunku Gdańska oraz jazda na wprost do centrum Elbląga. Na odcinku 750 m pomiędzy istniejącymi łącznicami węzła a nowymi łącznicami przy wiadukcie WD-15 droga zbierająco - rozprowadzająca ma przekrój dwupasmowy, jednokierunkowy. Konieczne jest poszerzenie wiaduktu WD-15 nad projektowaną drogą ekspresową S7 do szerokości 7 m w świetle krawężników. Zaprojektowany wiadukt o szerokości 5.5 m nie uwzględnia faktu, że ulica po nim poprowadzona będzie miała charakter drogi klasy Z przebiegającej przez teren zabudowany. Będzie ona łączył tereny o dużym zainwestowaniu z obszarem miasta Elbląga.
Na spotkaniu z mieszkańcami Gronowa Górnego był obecny również Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału GDDKiA. Z jego wypowiedzi powiało nutką optymizmu. Dyrektor Nicewicz sugerował bowiem, że jeśli ministerstwo ponownie zwróci się do Generalnej Dyrekcji o opinię, to będzie sugerował w tym szczególnym przypadku odstępstwo od obowiązujących warunków technicznych obowiązujących przy tego typu inwestycjach.
Czy jednak Centrum Handlowe „Rapsodia” ma szansę na realizację nawet przy deklarowanej przychylności dyrektora olsztyńskiej GDDKIA ? Tego nie można być pewnym. O problemach inwestora pisaliśmy w artykule pt.: „Rapsodia raczej nie powstanie”.
śmierdząca sprawa. Olsztyn zazdrości Gronowu takiej inwestycji i dlatego rzuca kłody pod nogi. A ministerstwo przekupione! Brak słów... Żądam powołania komisji śledczej
Sugerował bym Pani Kwoczek pofatygowanie sie osobiste do pana Ministra miało by to lepszy efekt od pisania pism!!!
Jakoś trudno zrozumieć kombinatorkom z Gminy Elbląg tego ,że drogi ekspresowe są dla ruchu tranzytowego a nie obsługi lokalnych centrów handlowych. Brawa dla Ministra Infrastruktury i podległych mu służb. Wszystkich niedowiarków zapraszam do zapoznania się z dokumentacją techniczną S-7. Jest tam czarno na białym napisane ,że projektowana prędkość podróżna na S-7 to 120 km/godz.Ponadto S-7 to na odcinku Gdańsk -Pasłęk de facto autostrada i inie ma możliwości bezpiecznego pogodzenia ruchu tranzytowego z ruchem lokalnym obsługującym Rapsodię. Wbijcie sobie młotkiem do głowy fakt ,że droga ekspresowa to nie wiejska ulica. Koniec kropka.
Czy można gdzieś zapoznać się z koncepcją gminy (najlepiej graficzną) i powodami dla, których GDDiA odrzuca ją (poza oczywiście takim, że na "proste" rozwiązanie wpadł kto inny a nie Olsztyn i nie mogą się z tym pogodzić dlatego blokują projekt).
Tadeusz 45. Zasadniczym powodem jest jest to ,że węzeł "Wschód " jest skrzyżowaniem drogi ekspresowej S-7 z tzw. berlinką - obie te drogi są drogami tranzytowymi , których zadanie jest umożliwienie szybkiego przejazdu między regionami a nie obsługa ruchu lokalnego. Węzeł Wschód nie został zbudowany po to aby przez niego przechodził potok pojazdów ruchu lokalnego - do i z centrum handlowego. Trzeba sobie jasno uświadomić ,że dla naszego bezpieczeństwa po drodze ekspresowej nie mają prawa się szwendać ruch lokalny. Czasy kiedy po 7 odbywał się ruch lokalny już minęły i nie wrócą , bo takie sa wymogi bezpieczeństwa na drogach ekspresowych.
Dokładnie mówiąc węzeł wschód jest skrzyżowaniem dwóch dróg ekspresowych S7 i S22 i ma zostać w przyszłości przebudowany do formy bezkolizyjnej!;)
Złodzieje z Warszawy byli szczególnie aktywni w Sylwestra – i to na oczach CAŁEJ POLSKI! Bo złodzieje z W-wy wiedzą, że najlepiej okraść BIEDNYCH, bo biednych jest najwięcej. A więc w głównych programach TV – Sylwestrowych wołano: WYŚLIJ SMS-a, a wygrasz MERCEDESA! (a małymi literkami – 6 zł brutto). Frajerzy na imprezkach, po wódeczce, na placach – dzwonili, a cóż te 6 zł, fajnie jest! A w poniedziałek 4 stycznia złodzieje z ORANGE, PLUS, PLAY, IDEA itd. Dzwonili do TV i zapraszali: „przyjdźcie jest 6 dużych baniek do podziału, a Merc kosztował 200 patoli, czyli mamy do podziału 5.800.000 zł od frajerów! Frajerzy głosowali,a my daliśmy Merca, komu mu uważaliśmy. A więc śmierć frajerom!
szansa na takie centrum jest raz na 20 lat wiec trzeba dzwiami i oknami walic do GDDKiA!!!
Seniorek - ty ciągle swoje, jak katarynka jakaś. Nie czytałeś, co powiedział dyrektor GDDKIA w Olsztynie ????
Urzędnicy gminy mają tylko propozycje i oczekiwania od GDDKiA a czy finanse z budżetu gminnego też za tym pójdą???? bo jak na razie to wszyscy tylko czegoś oczekują... A swoją drogą to ruch przez ul. Szafirową i tak pójdzie większy,bez względu na to czy Rapsodia powstanie czy też nie, bo jak zamkną wyjazdy na obecną E7 a w przyszłości tzw. ekspresówkę to i tak cały ruch z miejscowości Bogaczewo, Pilona, Komorowo, Janów, Nowina itp.+ wszelkie ciężarówki Stogowskiego czy tiry DRE + dojeżdżający pracownicy oraz wszelkie inne stolarnie i firmy i cała wieś będą jeździli głównie tą jedyną ulicą Szafirową a już w tej chwili po 15.00 stoi się w korku przy wjeździe na rondo, już nie wspominając o kolejnym remoncie wiaduktu na berlince, wtedy to beda wszyscy latać...