Według naszych informacji, Ministerstwo Infrastruktury nadal oczekuje na opinię Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie w sprawie koncepcji Gminy Wiejskiej Elbląg. Sprawa dotyczy dogodnego wytyczenia dojazdu do Gronowa Górnego. Problem w tym, że GDDKIA w Olsztynie tłumaczy się, że swoją opinię na ten temat wysłała. Ministerstwo jednak enigmatycznie daje do zrozumienia, że ta odpowiedź ich nie zadowala.
Przypomnijmy, że Gmina Wiejska Elbląg kilka tygodni temu zwróciła się z prośbą do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka o pomoc w rozwikłaniu problemu dojazdu do Gronowa Górnego. Mimo wielu koncepcji, które przedstawiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie, żadna z nich nie została zaakceptowana przez władze Gminy Wiejskiej Elbląg i Sołectwa w Gronowie Górnym. Zakładały one bowiem praktycznie wyburzenie części tej wsi i dość długi okres realizacji – od 10 do 30 lat. Wójt gminy Genowefa Kwoczek wraz ze swoim zespołem ekspertów opracowała prostą i dogodną dla wszystkich koncepcję dróg dojazdowych. Co więcej – Spirit International – irlandzki inwestor, który będzie budował centrum handlowe w Gronowie Górnym zdecydował, że sfinansuje wykonanie koncepcji dojazdu przygotowanej przez Gminę Wiejską Elbląg. Szkopuł w tym, że dyrekcja GDDKIA w Olsztynie nie chce nawet słyszeć o rozwiązaniu przedstawionym przez Gminę Wiejską Elbląg. Wskazuje natomiast na własne projekty, które według GDDKIA w Olsztynie są zgodne z prawem i właściwe do wykonania.
Przedstawiciele obu stron kilkukrotnie spotykali się na rozmowach w tej sprawie. Na nic one jednak się nie zdały poprzez upór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.
- Mówią nam „nie, bo nie” – mówi wicewójt gminy Elbląg, Zygmunt Tucholski. – Twierdzą, że nasz projekt nie jest zgodny z prawem. Podczas gdy my posiadamy opinię aż trzech niezależnych ośrodków eksperckich, które twierdzą coś innego. Dlatego prosimy o pomoc ministra infrastruktury.
Ministerstwo czeka na GDDKIA
W Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie usłyszeliśmy, że minister oczekuje na obszerną opinię w tej sprawie sporządzoną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.
- Według moich informacji żadna konkretna opinia, która by nas satysfakcjonowała jeszcze nie wpłynęła do ministerstwa – mówi Jakub Dąbrowski z zespołu prasowego Ministerstwa Infrastruktury. – Czekamy na taki dokument, wtedy będziemy mogli wydać swoją opinię.
Takim obrotem sprawy zdziwiony jest Karol Głębocki z GDDKIA w Olsztynie.
- Naszą opinię w tej sprawie wysłaliśmy już pod koniec sierpnia br. do ministerstwa – informuje Karol Głębocki. – Jest ona też dostępna na naszej stronie internetowej.
Problem w tym, że ta opinia to zaledwie trzy strony maszynopisu z przesłaniem, że koncepcja Gminy Wiejskiej Elbląg jest nie do przyjęcia dla GDDKIA w Olsztynie.
Zapytaliśmy więc ponownie Jakuba Dąbrowskiego z Ministerstwa Infrastruktury, czy przesłana odpowiedź ministra zadowala.
- Mogę tylko odpowiedzieć, że nadal oczekujemy na opinię olsztyńskiej GDDKIA – mówi Jakub Dąbrowski. – Być może ten dokument, który wpłynął do ministerstwa nie jest zadowalający i odpowiedni departament oczekuje drugiej opinii w tej sprawie.
Gmina szuka kompromisu, inwestor chce wyłożyć pieniądze
Tymczasem na temat koncepcji Gminy Wiejskiej Elbląg wypowiedziały się pozytywnie trzy ośrodki eksperckie: Instytut Budowy Dróg i Mostów w Warszawie, Akademia Bezpiecznego Ruchu Drogowego w Szczecinie oraz Politechnika Gdańska. Żaden z tych ośrodków nie stwierdził, aby koncepcja Gminy Wiejskiej była niezgodna z prawem czy też stanowiła zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie zleciła przygotowanie kilku wariantów dojazdu do Gronowa Górnego, które zostały stanowczo odrzucone zarówno przez Gminę Wiejską Elbląg oraz sołectwo Gronowa Górnego – mówi Ireneusz Korzeniewski ze Stowarzyszenia dla Gronowa Górnego. - Propozycje te zakładały m.in. burzenie części domostw w Gronowie Górnym (ul. Szafirowa). Ponadto koncepcje proponowane przez GDDKIA w Olsztynie zakładały realizację dojazdów w okresie 10 do 30 lat. Tymczasem sytuacja wymaga, aby już teraz zacząć projektować bezpieczne dojazdy do Gronowa Górnego, nim ta miejscowość nie zostanie całkowicie odcięta od swobodnego dojazdu. Nie jest więc dla nas zrozumiałym fakt, że GDDKIA w Olsztynie nie chce przyjąć do wiadomości, że istnieje gotowe rozwiązanie Gminy Wiejskiej Elbląg, na temat którego pozytywnie wypowiedziały się aż trzy niezależne ośrodki eksperckie. Co więcej, to rozwiązanie drogowe Gminy Wiejskiej Elbląg chce sfinansować inwestor – Spirit International. Skarb Państwa więc nie wyda na realizację tej koncepcji ani złotówki! Tymczasem GDDKIA w Olsztynie wydała już około 500 tys. zł na zamówienie własnych koncepcji, które prawdopodobnie trafią do kosza. Czy w dobie kryzysu stać nas na takie marnotrawstwo publicznego pieniądza, kiedy gotowa jest dobra koncepcja?
Aby wyjść z impasu komunikacyjnego, Gmina Wiejska Elbląg proponuje rozbudowę istniejącego węzła Elbląg - Wschód. Rozbudowa polegałaby na podłączeniu do węzła ulicy klasy Z przechodzącej nad drogą S7 po wiadukcie WD-15 i obsługującej przyległe do węzła tereny inwestycyjne.
- Rozbudowa węzła, w zależności od wariantu, polegałaby na dobudowaniu jezdni zbierająco-rozprowadzającej na kierunku Warszawa-Gdańsk. Łącznica ta zaczynałaby się pasem wyłączenia z drogi S7 przed wiaduktem WD-15. Następnie poprzez dwie łącznice (zjazdową i wjazdową) byłaby połączona z rondem na skrzyżowaniu ulicy klasy Z przechodzącej po wiadukcie WD-15 z ul. Szafirową – mówi Tucholski. - Koniec projektowanej drogi zbierająco - rozprowadzającej znajdowałby się na przecięciu z istniejącą łącznicą zjazdową w kierunku drogi S22 węzła Elbląg - Wschód. Jeden pas ruchu wyprowadzałby pojazdy w kierunku na Kaliningrad a drugi w kierunku ul. Pasłęckiej. Na skrzyżowaniu z istniejących łącznic z ul. Pasłęcką byłby możliwy skręt w lewo w kierunku Gdańska oraz jazda na wprost do centrum Elbląga. Na odcinku 750 m pomiędzy istniejącymi łącznicami węzła a nowymi łącznicami przy wiadukcie WD-15 droga zbierająco - rozprowadzająca ma przekrój dwupasmowy, jednokierunkowy. Konieczne jest poszerzenie wiaduktu WD-15 nad projektowaną drogą ekspresową S7 do szerokości 7 m w świetle krawężników. Zaprojektowany wiadukt o szerokości 5.5 m nie uwzględnia faktu, że ulica po nim poprowadzona będzie miała charakter drogi klasy Z przebiegającej przez teren zabudowany. Będzie ona łączył tereny o dużym zainwestowaniu z obszarem miasta Elbląga.
Jednak GDDKiA w Olsztynie nawet nie chce słyszeć o takim pomyśle. Urzędnicy zarzucają projektowi gminy wiejskiej naruszanie przepisów prawa i twierdzą, że tylko ich koncepcje mogą być realizowane.
- Praktycznie nie ma już pola porozumienia z GDDKIA – mówi wicewójt Zygmunt Tucholski. - Wysłaliśmy pismo z prośbą o interwencję do Ministra Infrastruktury. Czekam teraz na decyzje z Warszawy.
Na siłę dorzucono nas do Olsztyna, a tam jak widać tylko wrony zawracają, albo są tacy uparci i odporni na wiedzę, albo robią to na złość... i jak tu pałać sympatią do tego województwa szuwarowo bagiennego... jakoś w Gdańsku na obwodnicy nie przeszkadzają zjazdy do marketów ani wjazdy... a u nas zawsze problem!
Kiedy w końcu urzędnicy przestaną blokować inwstycje? Skoro inwestor chce wybudować drogi do swojego centrum za swoją kasę, to niech łaskawie GDDKIA nie chrzani tylko wyda zgodę. Przez takich urzędasów jak ci w olsztynie, z Elbląga odejdą inwestorzy
Widocznie do GDDKiA w Olsztynie trzeba zaprosić NIK i pokazac jak marnotrawia kase na projekty które n8igdy nie powstaną , bo 20-30 lat to forever , a tu jest inwestor który chce dac kase to Gminie mówi sie NIE!! a może Premier też powinien w to być wciągnięty ? niech GDDKia w Olsztynie nie myśli że są pępkiem Świata i wyrocznią!! a może czekaja na kase od inwestora? może inwestor nie kumaty? tak czy tak i tak będzie lipa!!
Znowu te gminne kombinatorki.
"Wójt gminy Genowefa Kwoczek wraz ze swoim zespołem ekspertów" - jakieś jaja? Szybko zabrali się za problem dojazdu do swojego CH. Najlepiej sprzedać ziemię i mieć wszystko w nosie. Na co oni liczyli, że ot tak sobie połaczą wiochę z drogą klasy "S", tam gdzie im się spodoba? Obudzili się, gdy już budują "ekspresówkę"!
znowu seniorek się odezwał
az - a co, mogli przewidzieć 10 lat wstecz, że będzie jakiś inwestor? Jak już się pojawił, to dostosowują teren do inwestora. To chyba normalne, tak robi się wszędzie. Wy to byście chcieli, aby nic nie było - ekspresowa droga a wokół pola z pasącymi się krowami! Może powinniście przenieść się na Białoruś. Seniorek - powala mnie twoja argumentacja i logiczny tok myślenia w Twojej wypowiedzi
Lucas. Nie kłam bo plan zagospodarowania przestrzennego Gronowa Górnego został uchwalony ok. czterech lat temu a nie 10 lat wstecz jak sugerujesz. Doskonale pamiętam co wtedy gardłowała była Sekretarz a obecna Wójt Gminy wraz z byłym Wójtem Grzegorzem Nowaczykim a teraz się odwidziało i wszyscy mają służyć jak pieski bo się komuś w gmine tak zachciało. Po to macie Gminną władzę ,żeby Wasze problemy rozwiązywała - nikt Wam nie broni budować na terenie gminy tego co sobie życzycie. Macie kasę to sobie budujcie tunele , mosty i co się Wam podoba ale na swoim terenie a nie na ekspresówkach . Wasze cwaniactwo jest znane w okolicy - nie od dzisiaj chcielibyście swoje sprawy załatwiać cudzym kosztem . Jeszcze raz powtarzam ,że ekspresówki nie są po to żeby co kawałek były zjazdy i wyjazdy z każdej wsi.
o i;e pamiętam pani wójt zapowiadała na zebraniu wiejskim w Gronowie Górnym że osobiscie uda sie do pana ministra prosic o odstapienie od warunków drogi ekspresowej. i co zabrakło na bilet do warszawy ?????????????
Seniorek - ty chyba masz jakieś nieleczone urazy. Ciągle, przy każdej okazji, piszesz to samo. Twoje wywody są nudne. Masz nawet problem ze zrozumieniem tego co czytasz. Czy chcesz czy nie - centrum handlowe powstanie. Problem w tym, aby teraz szybko zrobić dobry dojazd do tego obiektu, aby całe Gronowo nie stało się jednym wielkim korkiem. Jesliby czekać na propozycje GDDKIA - to powstaną one za 10-30 lat. Podobne zjazdy funkcjonują na ekspresówce w Gdańsku, gdzie z węzłów sa drogi rozprowadzające do hipermarketów. Więc pytam cię seniorku czy w Gdańsku można, a w Olsztynie już nie? Jakieś inne prawa obowiązują w różnych województwach? Tylko nie pisz mi tu wiecej o wójcie i radnych, tylko odpowiedz na proste pytanie