Piątek, 29.03.2024, Imieniny: Wiktoryna, Cyryl, Eustachy
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Aby skorzystać z szansy Elbląg musi przygotowywać dobre projekty

21.11.2014, 07:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Aby skorzystać z szansy Elbląg musi przygotowywać dobre projekty
fot. arch. red. (zdj. Ireneusz Rupniewski)
REKLAMA
- W kontrakcie terytorialnym dla regionu znalazły się kluczowe projekty transportowe – dokończenie S-7 oraz rozbudowa portu w Elblągu. To priorytet dla władz województwa.  Dobrze przygotowane projekty miasta mogą liczyć także na wsparcie środków unijnych w drodze konkursów. Wypowiedzi Prezydenta Elbląga dowodzą niezrozumienie tego czym jest kontrakt terytorialny. Narzędziem wykorzystywanym przez niego w kampanii jest budzenie antagonizmu i niezgody między największymi miastami regionu - wskazuje w przesłanej informacji prasowej Urząd Marszałkowski województwa warmińsko-mazurskiego.

Port i drogi priorytetem

Wsparcie ze środków unijnych i rządowych uzyskają przede wszystkim projekty drogowe i inwestycje w port morski w Elblągu. Dokończenie drogi ekspresowej z Elbląga w kierunku Trójmiasta i Warszawy jest priorytetem samorządu województwa. Realizacja tych zadań jest już bardzo zaawansowana. Wyłoniono już wykonawców na odcinku Ostróda-Miłomłyn. Trwa przetarg na odcinek Elbląg-Gdańsk. Ekspresowe połączenie Elbląga z największymi ośrodkami znacznie poprawia atrakcyjność inwestycyjną całego subregionu.

Drugim kluczowym przedsięwzięciem będzie poprawa potencjału elbląskiego portu morskiego. Przewidziano tu realizowane przez Urząd Morski w Gdyni projekt Przebudowa wejścia do portu morskiego w Elblągu (największy projekt) oraz cztery zadania powiązane, których beneficjentem będzie miasto Elbląg i port morski w Elblągu.

Na listę projektów podstawowych trafiły tylko przedsięwzięcia z bardzo dobrze opracowaną dokumentacją. Najszybciej ruszy przebudowa wejścia do portu morskiego – projekt przygotowany przez Urząd Morski w Gdyni – mówi Jacek Protas, marszałek województwa. – Pozostałe zadania są w tej chwili na liście warunkowej, bo miasto i port nie mają pełnej dokumentacji. Nowy prezydent miasta musi teraz szybciej przygotowywać stosowne projekty, aby szansa, która pojawia się przed Elblągiem, nie została zaprzepaszczona. Przypomnę tylko, że w kolejnych latach rozwój elbląskiego portu wesprze ponad 500 mln zł.

W przypadku przebudowy wejścia do portu Urząd Morski posiada już decyzję środowiskową dla inwestycji (wydana w kwietniu 2013 roku). Dzięki temu zadanie mogło znaleźć się na liście podstawowej. W informacjach przekazywanych przez beneficjentów pozostałych projektów portowych (miasto Elbląg oraz port) nie został wskazany postęp w realizacji dokumentacji. Nie może więc dziwić, że projekty są w tym momencie na liście warunkowej. O dokumentację dla tych zadań trzeba pytać beneficjentów, nie mniej brak tych informacji na etapie pracy nad kontraktem terytorialnym wpływał na ich wpisanie na listę warunkową 
Kontrakt terytorialny to dokument otwarty. Po przygotowaniu stosownych dokumentów projekty mogą być przenoszone z listy warunkowej na podstawową. Do listy zadań mogą być też dodawane nowe zadania. Beneficjenci muszą zadbać także o środki na wkład własny do unijnych projektów.

Elbląg skorzysta z innych projektów

Na liście podstawowej znalazł się projekt Regionalnych Agend Naukowo Badawczych. W ramach agend wsparcie zyskać może Państwowa Szkoła Zawodowa w Elblągu. Na liście warunkowej, podobnie jak wszystkie inne projekty w regionie dotyczące instytucji kultury, znalazła się przebudowa siedziby CSE Światowid. Na liście warunkowej znalazła się też kontynuacja prac przeciwpowodziowych na Żuławach.

Według informacji płynących z negocjacji województwa z rządem dotyczących programów europejskich rozwój elbląskich tramwajów będzie możliwy dzięki wsparciu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Podobnie jak rozbudowa kanalizacji sanitarnych w mieście. Aby uzyskać te środki miasto musi przygotować dobre projekty, zgłosić je do konkursu i posiadać środki na wkład własny. Generalnie w nowej perspektywie unijnej do województwa trafi zdecydowanie więcej środków unijnych, dlatego na realizację będzie mogło liczyć znacznie więcej projektów.

Rozbudowa parku technologicznego dopiero w fazie koncepcji

Według informacji przekazanych Urzędowi Marszałkowskiemu projekt Rozbudowa Parku Technologicznego o nowe funkcje biurowe, laboratoryjne i produkcyjne jest dopiero w fazie opracowania koncepcji. Nie przekazano informacji o bardziej szczegółowej dokumentacji projektu, dlatego nie mógł być uwzględniony w kontrakcie. Podobnie jak w przypadku innych przedsięwzięć projekt będzie mógł być wspierany na drodze konkursów unijnych, ale potrzebne będzie dobre przygotowanie projektu i zgłoszenie go do odpowiedniego konkursu.  W przypadku projektu Modernizacja sieci ciepłowniczej EPEC dokumentacja projektowa opracowana będzie w 2014 roku. Nie mamy informacji na temat postępu tych prac. Beneficjentem jest EPEC sp. z.o.o  w Elblągu.

Problem z niektórymi projektami i planami miast

Nie wszystkie projekty zgłoszone przez beneficjentów z całego regionu do samorządu województwa w ogóle spełniały wymagania formalne.

Podobnie jest z elbląskimi Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi (37 mln euro), przygotowywanym przez miasto,  które do tej pory nie wpisują się w wiele wytycznych unijnych. Zarząd województwa miał obowiązek wydzielić te środki Olsztynowi, ale skorzystał z możliwości prawnych i na tych samych zasadach wydzielił specjalne środki także dla Elbląga i Ełku. Nie mniej projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych muszą spełnić warunki przedstawiane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju oraz UE i Elbląg musi je poprawić.

Czym jest kontrakt terytorialny?


Kontrakt terytorialny to umowa między władzami regionu a rządem. W prezentacji i podpisaniu kontraktu nie wzięli udział włodarze miast i gmin, bo nie są stroną tej umowy, dlatego przy podpisaniu porozumienie nie było prezydentów Olsztyna, Elbląga i Ełku, ani władz pozostałych miast i gmin, których w regionie mamy ponad 100.

Kontrakt regionalny, nie miejski

W kontrakcie terytorialnym wymienione są najważniejsze projekty dla regionu jako całości lub  subregionów. Nie ma podziału na poszczególne miasta. Zazwyczaj projekty dotyczą jednocześnie bardzo wielu samorządów np. projekty drogowe, czy wsparcie z zakresu efektywności energetycznej. Pełna lista przedsięwzięć została przedstawiona podczas piątkowej konferencji. Projekty przewidziane do realizacji w Elblągu, m.in. rozbudowa portu, mają także kluczowe znaczenie dla całego subregionu, województwa, a nawet dla zrównoważonego rozwoju całej Polski.

W tej kadencji w zarządzie województw zasiadała jedna osoba związana z Elblągiem, jedna osoba związana z Olsztynem oraz osoby pochodzące z innych miast regionu (łącznie pięć). 
 
 
Biuro Prasowe
URZĄD MARSZAŁKOWSKI
WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO
 
 
 

Oceń tekst:

Ocen: 2

%100.0 %0.0


Komentarze do artykułu (6)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +9
    ~ 100% Elblążanin
    Piątek, 21.11

    To znaczy, że Wilk nie wiedział o co chodzi, mówiąc, że nie został zaproszony na podpisanie kontraktu. Każdy może się pomylić......

  2. 2
    +5
    ~ Leon57
    Piątek, 21.11

    no cóż trzeba bronić swojaka. Do ostatniej hucpy przedwyborczej było mi obojętne kto będzie prezydentem miasta bo i tak zostanie nim partyjniak bez różnicy jaki bo i tak nic nie zrobi. Teraz się okazuje że jeden z nich tak zapatrzony jest w koryto że nawet nie chce mu się dbać o interes miasta i jego mieszkańców. TRAGEDIA CO TO PARTYJNE BURACTWO ROBI Z MOIM UKOCHANYM BO RODZINNYM MIASTEM

  3. 3
    +5
    ~ wyborca
    Piątek, 21.11

    i jak wygra p.Wilk to tak będą wyglądać 4 lata ... obwinianie i wytykanie błędów innym, a samemu nie mając wiedzy i kompetencji... na prawdę szkoda byłoby Elbląga - dlatego będę głosować na p.Wróblewskiego

  4. 4
    +7
    ~ jesiotr
    Piątek, 21.11

    S7 na odcinku Gdańsk-Elbląg tak naprawdę jest na liście podstawowej dzięki wpływom Gdańska i niech władze szuwarowo-bagiennego nie próbują wmówić, że to ich zasługa, tym bardziej, że zdecydowana większość tego odcinka przebiegać będzie w województwie Pomorskim. Co do braku kompletności akurat elbląskich dokumentacji projektów, subiektywna (?) tego ocena jest po stronie "wiadomego miasta". Poza tym wiele elbląskich projektów musi "zostać klepnięte" na etapie dokumentacji przez "wiadome miasto", a to niejednokrotnie robiło Elblągowi "pod górkę" (vide CH Ogrody). Na liście podstawowej inwestorem jedynej naprawdę elbląskiej inwestycji jest Urząd Morski w Gdyni - "wiadome miasto" nie mogło hamować procesu przygotowywania dokumentacji, więc akurat ta inwestycja będzie zrealizowana - przypadek??

  5. 5
    +4
    ~ jesiotr
    Piątek, 21.11

    no i najważniejsze: NIEWAŻNE KTO SKŁADA WNIOSKI, WAŻNE KTO JE OCENIA I PRZYDZIELA KASĘ! W sumie do tego z grubsza sprowadza się kwestia "jakie projekty dofinansujemy?", czego świetnym przykładem słynne warmińskie termy, w których wodę będzie trzeba podgrzewać

  6. 6
    +1
    ~ g.
    Sobota, 22.11

    Jeśli wygra Wilk dobrych projektów nie będzie. A drugie - w województwie rządzi PO i nie da specjalnie Pisowi. Dlatego głosuję na Wróblewskiego. To, że większość w Radzie Miasta ,ma PIS to w tym przypadku nie ma znaczenia kompletnie. To Olsztyn dzieli kasą. Pamiętajcie o tym w dniu wyborów.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.77335214614868