Poniedziałek, 23.12.2024, Imieniny: Dagna, Wiktoria, Slawomir
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Nowe prawo jazdy od roku na zakręcie. Czym nas jeszcze zaskoczy?

11.10.2012, 08:00:39 Rozmiar tekstu: A A A
Nowe prawo jazdy od roku na zakręcie. Czym nas jeszcze zaskoczy?
fot. archiwum redakcji

Podpisana przez Prezydenta nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami przesunęła termin wejścia w życie przepisów dotyczących nowych egzaminów na prawo jazdy na 19 stycznia 2013 r. Ich wprowadzenie będzie miało na celu zmniejszenie liczby wypadków z udziałem kierowców i dostosowanie do polskich przepisów unijnych dyrektyw.

Nowe zasady egzaminowania zakładały m.in. zwiększenie bazy pytań do ok. 3 tys., z czego część stanowić miały filmy sytuacyjne z 10-sekundowym czasem na odpowiedź. Z kolei kierowcy, którzy zbiorą 24 punkty karne, w zamyśle - nie mieli być kierowani na powtórny egzamin, tak jak obecnie. Zamiast tego czekać ich miał wielogodzinny kurs doszkalający. Jednak wprowadzić system w życie nie było łatwo. Na dobre, roszady z wdrażaniem nowych przepisów, rozpoczęły się w tym roku.

Na początku 2012 roku miało się pojawić rozporządzenie w sprawie szkolenia i egzaminowania, którego opracowaniem miało się zająć Ministerstwo Infrastruktury i Środowiska, ale spóźniło się ono z wydaniem przepisów wykonawczych. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w całym kraju nie miały więc wytycznych, co do wprowadzenia nowych zasad egzaminowania. To rozporządzenie ukazało się dopiero na początku września. - W nim ustawodawca nie wskazuje jednak operatora jednolitego systemu, który by obsługiwał nasze województwo pod kątem egzaminowania – wyjaśniał nam dyrektor elbląskiego WORD, Zbigniew Lichuszewski.

Przed zmianami, to państwo wskazywało operatora systemu. Teraz na WORD-y został scedowany obowiązek wyboru takiego operatora. Plan zakładał, że wszystkie 49 WORD-y wybiorą ze swojego grona jednego przedstawiciela, który w imieniu pozostałych przeprowadzi przetarg na system informatyczny. To właśnie na nim będzie się opierał nowy egzamin teoretyczny. Chodziło o to, żeby w każdym ośrodku wykorzystywane było identyczne oprogramowanie, a przez to obowiązywały te same zasady zdawania egzaminów czy zapisywania się na nie (np. przez internet).  Okazało się, że to nie jest takie proste, bo nowy system to duże pieniądze i trzeba rozpisać przetarg. Poślizg przy wdrażaniu nowego systemu zaczął się pogłębiać.

-Powołaliśmy więc szybko zespół rzeczoznawców, czyli naszych informatyków, którzy przygotowali założenia do Specyfikacji Istotnych Warunków, pod kątem tego zamówienia – wyjaśniał Lichuszewski. - Okazało się, że nawet jeśli ogłosimy przetarg do końca października to wiemy, że do stycznia nie zdążymy z wprowadzeniem nowych zasad.

W związku z tym, dyrektorzy WORD-ów podjęli następującą strategię: przetarg będzie realizowany swoją drogą, a teraz, by system zaczął poprawnie działać od stycznia, Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w zeszłym tygodniu podpisały porozumienie, w którym postanawiają, że spróbują dokonać zakupu systemu, ale z wolnej ręki, w cenie poniżej 14 tyś euro (po to by obejść zamówienia publiczne) i kupić ten system tylko na rok czasu.

W tym tygodniu dyrektorzy WORD-ów zdecydują o wyborze oprogramowania na potrzeby tego tymczasowego rozwiązania. - Myślę, dzięki temu rocznemu zamówieniu bez problemu uda nam się wdrożyć system egzaminowania na prawo jazdy – wyjaśnia Zbigniew Lichuszewski.

Ale to nie koniec długiej listy poślizgów. Do tej pory bowiem nie wiadomo np. kto zatwierdzi bazę pytań ani w jaki sposób systemy będą powiązane ze starostwami (w których tworzony będzie profil kandydata na kierowcę). -  Chodzą słuchy, że Centralna Ewidencja Kierowców ma działać prawidłowo dopiero od 2016 roku. I tu już rodzi się pytanie w jaki sposób starostwa będą weryfikowały wykroczenia popełnione przez młodych kierowców, bo to na nich od 2013 roku będą spoczywały dodatkowe obowiązki, np. poddanie się dodatkowemu szkoleniu między 4 a 6 miesiącem posiadania prawo jazdy – mówi Zbigniew Lichuszewski.

Czy wdrażany obecnie nowy system egzaminowania na prawo jazdy zaskoczy nas czymś jeszcze? Wydaje się, że WORD-y pokonały już ostatni zakręt na krętej drodze do jego przyjęcia. O wyborze firmy, która stworzy nowe oprogramowanie na system informatyczny, na którym będzie się opierał nowy egzamin teoretyczny na prawo jazdy, będziemy informować na bieżąco.

 

Aleksandra Szymańska

Oceń tekst:

Ocen: 2

%50.0 %50.0


Komentarze do artykułu (4)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +8
    ~ kierowca zawodowy 55lat za kierownićą
    Czwartek, 11.10

    Najpierw należy przeszkolić instruktorów nauki jazdy ,bo sami nie umieją przepisowo jeżdzić , a póżniej uczyć mlodych kierowców.

  2. 2
    +3
    ~ homik
    Czwartek, 11.10

    p.prezydentowa nareszcze zda na prawko

  3. 3
    +2
    ~ on
    Czwartek, 11.10

    Egzaminatorzy nie oblewajcie za głupoty skoro pamiętajcie skoro instruktor dopuścił do egzaminu to coś ten kursant się nauczył stres jest olbrzymi na egzaminie i zdążają sie przeróżne głupie wpadki gdzie w prawdziwym życiu były by nie istotne

  4. 4
    0
    ~ fanfatal
    Czwartek, 11.10

    swoją droga to ciekaw bym był rezultatu kontroli alkomatem te ogorzałe facjaty egzaminatorów wskazuja na stan wczorajszy tu powinna byc prewencja policyjki naszej :)

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.2597589492798