Każda osoba, która chce złożyć reklamację ma dwie możliwości. Pierwsza z nich to spisanie reklamacji na formularzu przygotowanym przez sprzedawcę lub też sporządzenie jej samodzielnie. Należy jednak pamiętać, że w przypadku kiedy przynosimy własnoręcznie spisaną reklamację, musimy poprosić sprzedawcę, aby potwierdził nam jej wpłynięcie. Druga możliwość to przesłanie reklamacji pocztą, listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Co powinni zawierać zgłoszenie reklamacyjne:
- datę zgłoszenia reklamacyjnego,
- dane osoby reklamującej,
- dane sprzedawcy,
- dane towaru konsumpcyjnego niezgodnego z umową,
- datę zakupu,
- określenie niezgodności (wad) towaru konsumpcyjnego,
- żądanie konsumenta (początkowo możemy domagać się naprawy lub wymiany na nowy
towar).
Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się złożonej reklamacji.
- Pamiętajmy, że 14 dni, które sprzedawca ma na ustosunkowanie się do zgłoszonej reklamacji jest to 14 dni kalendarzowych, liczonych od dnia następnego po dniu złożenia reklamacji – informuje Ewelina Antczak-Bobińska z Inspekcji Handlowej Delegatura w Elblągu.
Termin ten nakłada na sprzedawcę obowiązek poinformowania o tym czy reklamacja została uznana czy też nie.
- Ustawa niestety nie podaje ile taka naprawa bądź wymiana mogą trwać. Nie udzielenie odpowiedzi w terminie na reklamację powoduje automatyczne uznanie roszczeń konsumenta. Dlatego tak ważne jest aby reklamacja była w formie pisemnej, opatrzona datą (w przypadku listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, odliczanie terminu umożliwi nam żółta zwrotka) – dodaje Ewelina Antczak-Bobińska.
Obowiązek poinformowania konsumenta o wyniku reklamacji spoczywa na sprzedawcy.
Więcej informacji można uzyskać w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Olsztynie Delegatura w Elblągu, ul. Hetmańska 31, 82-300 Elbląg, tel. (055)641-78-80.
A co z reklamacją z gwarancji. Jeżeli mówi się "a" to i potrzeba powiedzieć "b"
W tym przypadku sytuacja jest skomplikowana i ważne są szczegóły, czy minął okres dwóch lat, czy może nie, jakie są warunki gwarancji. Szczegółowe informacje na ten temat mogą Państwo uzyskać w Inspekcji Handlowej. Dane kontaktowe w artykule.
Czego mozemy się domagać, jak np w Carrefourze mówią na wstępie, że niby mają na rozpatrzenie reklamacji 21 dni? Skąd te 21 dni (i mówią ze roboczych) i co możemy zrobić jak nam tak ściemniają?
Zgodnie z art.8 par.3 ustawu o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego - Jeśli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie doprowadzenia towaru wadliwego do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowy, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione. Powyższych uprawnień nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową lub przez wybór prawa innego niż polskie.